Ko razmišljamo o prelomnih tehnologijah, kot je umetna inteligenca (UI), pogosto premišljujemo o tehničnih in poslovnih vidikih, vendar pa ima tudi izrazit vpliv na duševno zdravje zaposlenih. Medtem ko je njen vpliv na poslovno učinkovitost očiten, je njena vloga pri duševnem zdravju zaposlenih veliko bolj zapletena.

Izvedeli boste:
Kako na zaposlene vpliva strah pred avtomatizacijo in prevzemom njihovih delovnih mest?
Zakaj pri uvajanju ni dovolj samo tehnološka podpora, ampak je nujna tudi psihološka pomoč?
Kako UI kljub vsemu lahko pozitivno vpliva na duševno zdravje zaposlenih?

Če sistemi UI niso dobro zasnovani ali uvedeni v delovno okolje, lahko predstavljajo veliko tveganje, npr. na področju osnovnih človekovih pravic ali dobrega počutja zaposlenih (Salvi del Pero in Verhagen, 2023). Nekateri zaposleni bodo UI videli kot grožnjo sebi in svojemu delu, medtem ko se bodo drugi ob uporabi UI počutili učinkovitejše in močnejše. 

V letu 2017 je bilo kar 88 % Evropejcev mnenja, da je treba z naprednimi tehnologijami, kot so UI in roboti, ravnati previdno (Evropska komisija, 2017). Predvsem za kadrovike, ki si prizadevajo za uravnoteženo in produktivno delovno okolje ter skrb za zaposlene, je ključno prepoznavati priložnosti UI in hkrati naslavljati morebitne izzive. Tovrstne izzive je mogoče - kot druga tveganja za varnost in zdravje pri delu - s pravočasnim in ustreznim ukrepanjem v delovnih organizacijah obvladati in na ta način ohranjati duševno zdravje zaposlenih.

Kaj prinaša strah pred neznanim?

Temeljni evolucijski strah pred neznanim je globoko zakoreninjen mehanizem, ki je skozi evolucijo služil kot obrambni odziv pred morebitnimi nevarnostmi. V sodobnem času se ta strah manifestira v obliki zaskrbljenosti in negotovosti, pogosto povezanih s hitro rastočimi tehnologijami. 

Razumevanje delovanja UI je tako marsikateremu zaposlenemu neznanka. Ob vse prisotnejši integraciji UI v delovna okolja ta prastari strah lahko vodi v nelagodje in odpor zaposlenih do novih tehnoloških rešitev. In to kljub potencialnim koristim, ki jih te prinašajo. Določene UI se pogosto skrivajo v različnih digitalnih orodjih, ki jih podjetja že uporabljajo, tako da se lahko v delovne procese pretihotapijo tudi incognito (Salis Madinier, 2021).

Ker sistemi UI nekatera dela opravljajo bistveno hitreje in z manj napakami kot zaposleni, se mnogi soočajo s strahom, da jim bo UI prevzela delovno mesto.

Strah, nelagodje in upor pri zaposlenih lahko zmanjšamo s ciljno usmerjenim izobraževanjem in usposabljanjem zaposlenih. To ne pomeni, da vse izobražujemo na vseh področjih, temveč uvajamo in izobražujemo za potrebne sisteme UI, ki bodo olajšali delo. Ob tem sta jasna tudi namen in cilj vpeljave določenih sistemov. 

Večje spremembe v delovnih okoljih je prav tako priporočljivo uvajati postopoma in ob tem vključevati zaposlene v procese odločanja o uvedbi in uporabi sistemov UI. Če zaposleni razumejo, da tehnologija deluje v tandemu z njihovimi sposobnostmi in ne proti njim, se lahko odpor zmanjša.

Zakaj ni dovolj samo tehnična podpora

Najočitnejša sprememba, ki jo UI prinaša na delovna mesta, je avtomatizacija. Zato se mnogi zaposleni soočajo s strahom, da bo njihovo delo prevzela tehnologija ali da bo njihovo delo zastarelo. Ker sistemi UI nekatera dela opravljajo bistveno hitreje in z manj napakami kot zaposleni, se mnogi soočajo s strahom, da jim bo UI prevzela delovno mesto. 

Vendar pa raziskave kažejo, da delovna mesta zaradi negativnih demografskih trendov in novih delovnih mest, ki jih razvoj tehnologij ustvarja, niso povsem ogrožena. Vsekakor pa bodo na delovnih mestih cenjene spretnosti uporabe in sodelovanja z različnimi sistemi UI (Smith in Anderson, 2014). 

Pritisk na zaposlene, da se prilagajajo in nadgrajujejo svoje spretnosti, je tako vedno večji, zaposleni pa ob tem lahko čutijo vedno večjo negotovost v svoj uspeh pri delu. UI lahko prav tako prinaša nove standarde učinkovitosti, kar postavlja zaposlene pred nove izzive tudi v smislu doseganja ciljev in pričakovanj. 

Negotovost uspeha in zaposlitve lahko pri zaposlenih vzbujata občutke tesnobe, stresa in nemoči. Zaposlenim lahko pri soočanju s paleto čustev ob soočanju s spremembami, podjetje pomaga z nudenjem: