Kako dvigniti zavzetost zaposlenih?
Čas branja 10 minDa bi se lastnik podjetja »pripeljal z novejšim in boljšim avtomobilom« ne bodo prikrajšani ne dobavitelji in ne kupci, sploh pa ne zaposleni. Pri podjetniku, ki se zaveda pomembnosti koncepta zavzetih zaposlenih, bo temu ravno nasprotno. Poglavitno vprašanje je, kako doseči to stanje simbioze, h kateremu stremijo vsi v podjetju.
Vodilni zaradi večje donosnosti in uspešnosti podjetja, zaposleni pa, ker to neposredno povečuje njihovo raven sreče in zadovoljstva. Enega izmed odgovorov prav gotovo lahko najdemo v avtentičnem vodenju.
Zavzeti zaposleni so se pripravljeni po svojih najboljših močeh udejstvovati za izboljšanje poslovne uspešnosti podjetja. Pri opravljanju delovnih nalog pa je zanje značilna visoka raven energije in vpletenosti, poleg tega pa jih pri delu zaznamuje večja in daljša zbranost, kar pa se odraža v boljšem poslovanju podjetja in večjem zadovoljstvu zaposlenih. Gallupovi raziskovalci (2020) so na podlagi obširne raziskave, ki je zajemala več kot 2 milijona 700 tisoč zaposlenih v več kot 112 tisoč različnih delovnih enotah ugotovili močno povezavo med zavzetostjo zaposlenih in merilci uspešnosti. Delovne enote, ki po zavzetosti spadajo v zgornji kvartil, so bile od tistih iz spodnjega kvartila 23 % donosnejše, počutje zaposlenih je bilo za 66 % boljše, ocene strank pa so bile za 10 % višje, produktivnost v prodaji je bila višja za 18 %, v proizvodnji pa je bila produktivnost višja za 14 %. Poleg tega pa so imel 81 % manj fluktuacij 58 % manj nezgod pri delu, 41 % manj napak v kakovosti in 28 % manj kraj2.
Na zavzetost zaposlenih lahko vpliva veliko različnih dejavnikov, zato je vse nemogoče zajeti. V nadaljevanju so predstavljeni tisti, ki so se skozi literaturo o zavzetosti zaposlenih izpostavili kot najpomembnejši:
- Možnosti za karierni razvoj. Organizacije z zelo zavzetimi zaposlenimi svojim zaposlenim zagotavljajo veliko možnosti za njihov napredek in razvoj ter pridobivanje novih znanj in posledično doseganje njihovega potenciala. Takšne organizacije posledično veliko lažje zadržijo najbolj ambiciozne in nadarjene zaposlene. Zaposleni bodo pri delu veliko bolj verjetno zavzeti, če organizacija vlaga v njihova znanja in planira njihov karierni razvoj.
- Učinkovito upravljanje s talenti. Organizacija, ki se zavzema za zavzetost svojih zaposlenih, stremi k raznolikosti talentov in sposobnosti, ki jih posedujejo zaposleni ter zaposlene spodbuja in podpira pri razvijanju njihovih talentov. Če je v organizaciji prisotna strategija upravljanja s talenti zaposlenih, bodo zaposleni pri delu bolj zavzeti in manj izčrpani.
- Jasnost vrednot, politike in praks podjetja. Zavzetost zaposlenih se izboljša, ko so zaposlenim vrednote in politika podjetja jasne in podjetje deluje skladno z le temi tudi v praksi.
- Ponos na delo v podjetju. V raziskavi na 1500 zaposlenih je bilo ugotovljeno, da je ponos na zaposlenost v podjetju, ki nosi dobro ime, eden izmed treh ključnih dejavnikov, ki vplivajo na zavzetost zaposlenih pri delu.
- Vodenje in stil vodenja imata po mnenju mnogih avtorjev največji vpliv na to, da so zaposleni zavzeti. Pomembno je, da je vodenje čim bolj učinkovito pri doseganju organizacijskih in osebnih ciljev, poleg tega mora biti transparentno, pošteno, temeljiti na zaupanju in komunikaciji. Zaposleni so pri delu dokazano bolj zavzeti, ko s strani vodstva prejemajo pohvale in njihovo pozornost.
- Spoštljivo ravnanje z zaposlenimi. Raziskave kažejo, da imajo v organizacijah, kjer so zaposleni obravnavani s spoštovanjem, višjo stopnjo zavzetosti zaposlenih. Pomembno je, da so vodilni v organizaciji do svojih zaposlenih pošteni in prisluhnejo njihovim idejam, saj jim s tem izkažejo spoštovanje in vrednost. Posledično se zaposleni počutijo cenjene ter so bolje motivirani, kar se odraža v večji zavzetosti pri delu.
- Opolnomočenje zaposlenih. Zaposleni si želijo dela v organizacijskem okolju, v katerem imajo možnost izražanja svojih mnenj pri odločitvah, ki vplivajo ali so vezane na njihovo delovno področje. Za delovne oddelke, kjer vlada visoka delovna zavzetost, je značilno, da so voditelji vzpostavili ustvarjalno in zaupanja vredno okolje, v katerem so zaposleni izzvani k nestrinjanju z ortodoksnimi praksami. To so tudi razlogi, da so zaposleni pri svojem delu bolj zavzeti in ustvarjalni. Prav tako pa dviguje zavzetost zaposlenih možnost izražanja lastnih mnenj in pogledov višjemu vodstvu. Ugotovljeno je bilo, da se z večanjem predanosti zaposlenega nadrejenemu veča tudi zavzetost zaposlenega.
- Pravičnost. Za večjo zavzetost zaposlenih je pomembno, da so le ti obravnavani pravično in enakovredno. Vsi morajo imeti enake možnosti za napredovanje in rast. Pomembno je tudi, da je vzpostavljen čim bolj pravičen plačilni sistem, ki s plačilom ustrezno stimulira in nagrajuje zaposlene.
- Nagrajevanje. Dejavnik, ki pomembno vpliva na zavzetost zaposlenih, je nagrajevanje, ki je lahko finančno ali nefinančno. Pri finančnem nagrajevanju gre za oprijemljive koristi, kot so mesečna stimulacija, božičnica, plačilo za uspešnost, dodatek za inovativnost, variabilna plača, dodatna pokojninska in zdravstvena shema in podobno. Strokovnjaki vedno bolj opozarjajo tudi na pomembnost notranjih nefinančnih nagrad, ki zaposlenega izpolnjujejo na čustveni ravni. V ta spekter spadajo pohvale, priznanja, vključenost v sprejemanje odločitev, izkazovanje zaupanja in pomembnosti, spoštljiv odnos in podobno. Da bi bil sistem nagrajevanja kar se da uspešen, je potrebna dobra komunikacija glede pričakovanj, ki jih ima vodja do zaposlenega. Pozitiven vpliv na zavzetost zaposlenih ima postavljanje merljivih ciljev.
- Osebnostni dejavniki. Osebnost posameznika lahko ima ključno vlogo pri delovni zavzetosti zaposlenega, saj lahko posamezniki z določenim profilom osebnosti bolje izkoriščajo svoje talente in sposobnosti. Empirični dokazi kažejo, da so tako individualni dejavniki višjega reda, kamor spadajo čustvena stabilnost, ekstravertiranost, vestnost in proaktivna osebnost, kot tudi individualni dejavniki nižjega reda, kot so samoučinkovitost, optimizem in samospoštovanje, z delovno zavzetostjo pozitivno povezani.
Spoštljivo ravnanje z drugimi je ključnega pomena za uspešno vodenje in raven zavzetosti zaposlenih v organizaciji.