"Zahtevni, neodgovorni, neodzivni, nespoštljivi, razvajeni”. Pa tudi iskreni, polni energije, pripravljeni na učenje, odgovorni do okolja, digitalni mojstri”. Vse to so komentarji slovenskih delodajalcev na Generacijo Z na trgu dela. Kaj slovenski delodajalci cenijo pri mladih in kaj jim predstavlja največje izzive?

Izvedeli boste:
Kakšne so vrednote današnje mladine - so res tako različne od prejšnjih generacij?
Katere vrline generacije Z je dobro izkoristiti in kako?
Kateri so največji izzivi pri delu z generacijo Z in kako jih preseči?

Generacija Z je skupina posameznikov, rojena med letoma 1995 in 2012. To je okvirna doba, saj se avtorji in raziskave nekoliko razlikujejo pri določanju tega obdobja. Pred njimi je Generacija Y ali milenijci, za Z-ji pa prihaja Generacija Alfa. Z-ji so torej danes stari nekje med 11 in 28 let.

Po slovenski zakonodaji lahko mladi vstopijo na trg dela, ko dopolnijo 15 let, zato se delodajalci s predstavniki generacije Z prvič srečajo bodisi pri:

Kaj pravijo o Generaciji Z (slovenski) delodajalci?

V največjem študentskem servisu v Sloveniji, e-Študentskem Servisu, se je v oktobru 2023 izvajala anketa med slovenskimi delodajalci. Na anketo je odgovarjalo 573 delodajalcev. Anketirana podjetja so v 53 % mikropodjetja (10 ali manj zaposlenih), v 30 % mala podjetja (11–50 zaposlenih), 13 % je med anketiranimi srednjimi podjetji (51–250 zaposlenih) ter 5 % velikih podjetij z več kot 250 zaposlenimi. 

Po dejavnosti se anketirani delodajalci najpogosteje uvrščajo med SKD dejavnosti gostinstvo; druge dejavnosti; trgovina, vzdrževanje in popravila motornih vozil; zdravstvo in socialno varstvo; informacijske in komunikacijske dejavnosti; gradbeništvo; kulturne, razvedrilne in rekreacijske dejavnosti; strokovne, znanstvene in tehnične dejavnosti; predelovalne dejavnosti in izobraževanje.

Med delodajalci jih je 99 % odgovorilo, da so pri njih v zadnjem letu delali mladi med 15 in 26 let. Med več odgovori, v kakšnih oblikah so mladi med 15 in 26 let delali v njihovem podjetju ali organizaciji, so izbrali:

Generacija Z pri anketiranih delodajalcih pri skoraj dveh tretjinah vprašanih predstavlja manj kot 20 % vseh kadrov v organizaciji.

Kaj slovenski delodajalci cenijo pri mladih?  

Pripadniki generacije Z so odraščali v drugačnem svetu in čeprav lahko med posamezniki znotraj iste generacije opazimo velike razlike, lahko trdimo, da imajo drugače naravnan vrednostni kompas in drugačen pogled na delo, učenje in življenje. 

Različnost nas bogati, pravijo, a bodimo iskreni - težko je sprejeti vrednote, ki so nam tuje. Lahko pa o njih spregovorimo, jih odkrivamo - pri sebi in drugih - in tako postavimo temelje za boljše sodelovanje. Vrednote so namreč naš notranji kompas, ki določajo, kaj se nam zdi prav in pomembno ter tako pomembno vplivajo na naše delovanje (Fast Forward, SDI, interno gradivo). 

Danes toliko govorimo o “problematičnosti” generacije Z, da se je v javnosti kot tudi med nekaterimi delodajalci pojavilo splošno prepričanje, da so mladi leni, neodgovorni, zahtevni in še kaj. A mladi niso (le) to, zato smo tudi v naši anketi delodajalce povprašali, kaj pri mladih najbolj cenijo. Veliko lažje je namreč poskušati razumeti nekoga, ki ima drugačen pogled svet, če v njem/njej vidiš tudi kaj dobrega. Kaj pri današnjih mladih torej cenijo slovenski delodajalci?