Svet kadrovskih virov se hitro spreminja, še posebej zaradi napredka v tehnologiji in umetni inteligenci. Danes je ključno, da kadroviki ostanejo na tekočem z najnovejšimi trendi in praksami, ki lahko izboljšajo učinkovitost njihovega dela. V tem članku vam predstavljamo izbor knjig, ki pokrivajo različna področja HRM, vključno z umetno inteligenco, vodenjem, podatkovno analitiko in ekipnim delom. 

AI Revolution in HRM: The New Scorecard

Avtorji: Ashwani Kumar Upadhyay, Komal Khandelwal, Jayanthi Iyengar
Leto izida: 2021
Založba: SAGE Publications 
Jezik: angleški

Z umetno inteligenco funkcija kadrovske službe v organizacijah doživlja velike spremembe. Prihajajo novi analitični procesi, ki temeljijo na podatkih. Do zdaj je bila kadrovska služba osredotočena na zaposlene, ki že delajo v organizaciji, in na potencialne nove zaposlene. Kaj se zgodi, ko na sceno vstopijo stroji in roboti?

Knjiga razpravlja o koristih, izzivih in aplikacijah AI v kadrovski funkciji. Ponuja nasvete in vpoglede o tem, kako se spoprijeti z izzivi in težavami pri implementaciji AI v organizacijo, od varovanja podatkov do do izboljšanja veščin zaposlenih. Temelji na širokem naboru primerov, ki segajo od velikih globalnih organizacij do zagonskih podjetij. Pojasnjuje koncepte umetne inteligence in njihovo pomembnost za kadrovsko stroko ter kadrovskim oddelkom razkriva orodja in sisteme, ki temeljijo na umetni inteligenci, za stabilnejši položaj organizacij. Knjiga je poučno branje za kadrovske strokovnjake in navdušence nad umetno inteligenco.

Povezovalno vodenje

Avtorji: Silvester Kmetič, mag. Vlasta Stojak, Andrej Zalokar, Lana Stojan Zavašnik
Leto izida: 2023
Založba: KHD Skupina 
Jezik: slovenski

Vodenje ljudi pa pomeni voditi najrazličnejše posameznike k uresničevanju skupnih ciljev, napredku organizacij in posledično družbe. Od vodij je odvisno, ali bosta znanje in kreativnost ljudi ostajala in se razvijala v vašem okolju ali bodo zaradi nesmiselnega dela, premalo usposobljenih vodij, slabih odnosov in premalo cenjenega dela odšli drugam. Poleg tega imajo vodje pri odločanju še en poseben izziv: odločiti se, koliko in katere dni v tednu določiti za delo na daljavo in katere za delo v pisarni. Je bolje, da si zaposleni sami izberejo, katere dni bodo delali kje, ali je bolje, da to določi vodja?

Poznavanje človekovega doživljanja ljudi in sveta, vrednostnih sistemov, čustvovanja, ki so temelji medosebnih odnosov, je pomemben vir delovanja uspešnih timov. Vse to so avtorji osvetlili v knjigi, v kateri so zajete tudi izkušnje menedžerjev, posebno vrednost pa knjigi dajejo vaje, s katerimi lahko takoj preverite, kako sami delujete v določenih situacijah. 

Data-Driven HR: How to Use AI, Analytics and Data to Drive Performance

Avtor: Bernard Marr
Leto izida: 2024
Založba: Koga Page
Jezik: angleški

Posodobljena izdaja knjige Data-Driven HR se ukvarja z vprašanjem, kako lahko HR strokovnjaki učinkovito izkoriščajo podatke svoje organizacije z uporabo AI in s tem dosežejo boljšo zavzetost zaposlenih, postanejo bolj privlačni za talente in jih v organizaciji tudi zadržijo.

Skozi teme, kot so zaposlovanje, zavzetost zaposlenih, upravljanje uspešnosti, dobro počutje in usposabljanje, lahko HR praktiki odkrijejo, kako lahko z uporabo podatkov in AI izboljšajo izkušnjo zaposlenih in s tem zadržijo ključne kadre. Knjiga ponuja napotke, kako prepoznati poslovne cilje, preučiti uporabne vire podatkov in pridobiti bogate in raznolike vpoglede iz obsežnih količin podatkov. 

Prav tako se knjiga dotika izzivov, ki prihajajo s podatki in AI, ter kako odgovorno in transparentno uporabljati podatke za izboljšanje odločanja. Vključuje tudi napovedno analitiko in kako postaviti opozorilne sisteme v podatkovne baze v primeru morebitnih težav s kadri. Knjiga je polna praktičnih nasvetov, ključnih spoznanj in primerov iz prakse za HR strokovnjake, ki želijo doseči merljivo razliko v svojih organizacijah.

Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us

Avtor: Daniel Pink
Leto izida: 2011
Založba: Riverhead Books
Jezik: angleški

Uspešnica New York Timesa bralcem ponuja nov način razmišljanja o motivaciji.

Večina ljudi verjame, da je najboljši način za motivacijo z nagradami, kot je denar - pristop korenčka in palice. To je napaka, pravi Daniel H. Pink. 

V tej na nek način provokativni knjigi trdi, da je skrivnost visoke uspešnosti in zadovoljstva - pri delu, v šoli in doma - globoka človeška potreba po vodenju lastnega življenja, učenju in ustvarjanju novih stvari ter izboljšanju sebe in našega sveta.

Ob pomoči štirih desetletij znanstvenih raziskav o človeški motivaciji Pink - med drugim tudi avtor knjige To Sell Is Human: The Surprising Truth About Motivating Others - razkriva neskladje med tem, kar znanost ve in kaj posel počne - in kako to vpliva na vsak vidik življenja. Knjiga poudarja pomen smisla, odličnosti in svobode pri delu ter ponuja pametne in presenetljive tehnike za uresničitev le-teh. HR praktiki jo lahko uporabijo za navdih pri razvoju pristopov sistema nagrajevanja in celo solastništva zaposlenih. 

Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership, 4. izdaja

Avtor: Peter Hawkins
Leto izida: 2021
Založba: Kogan Page
Jezik: angleški

Organizacije so najučinkovitejše, ko ekipe delujejo najbolje, kar zmorejo. Ko so odnosi znotraj ekipe dobri in imajo vsi člani jasen fokus, ekipa lažje doseže cilje.

Knjiga je vodnik za vse, ki razvijajo visokoučinkovite ekipe. Nudi temeljit opis ključnih elementov ekipnega coachinga in je polna praktičnih orodij in tehnik za izboljšanje najboljše uspešnosti med virtualnimi in mednarodnimi ekipami, izvršnimi odbori in drugimi ekipami.

Knjiga nudi celovit vodnik za ekipni coaching, razlaga vse ključne elemente skupaj s praktičnimi orodji in tehnikami za razvoj mednarodnih in virtualnih ekip, izvršnih in neizvršnih odborov ter projektne in računovodske ekipe v vseh vrstah organizacij. Z vključenimi študijami primerov in vpogledi iz organizacij, kot sta Deloitte in General Electric (GE), knjiga prav tako vsebuje napotke za izbiro najboljšega ekipnega coacha, ustvarjanje kulture, ki temelji na ekipi, in pogoste pasti, ki se jim je treba izogniti.

Posodobljena četrta izdaja knjige vsebuje novo gradivo o gradnji agilnih ekip, uporabi aplikacij za digitalni ekipni coaching in umetno inteligenco (UI), ter usposabljanju vodij ekip za coaching lastne ekipe. Knjiga je tako nepogrešljiv vir za coache in vodje.

Effective Teamwork: Practical Lessons from Organizational Research, 3. izdaja

Avtor: Michael A. West
Leto izida: 2012
Založba: Wiley-Blackwell
Jezik: angleški

Organizacije danes delujejo v bolj dinamičnih, kompleksnih in konkurenčnih okoljih kot kdajkoli prej. Hierarhije od zgoraj navzdol so prepočasne in preveč toge za soočanje s temi izzivi. Potrebujemo organizacije, ki temeljijo na ekipah, kjer odločitve sprejemajo skupine ljudi, ki so čim bližje strankam ali uporabnikom storitev. Ekipe, sestavljene iz ljudi z ustreznimi veščinami in ki učinkovito sodelujejo, bodo sprejemale boljše odločitve hitreje kot višji menedžerji v togih hierarhijah.

Posodobljena, tretja izdaja knjige odraža najnovejše raziskovalne dokaze in zagotavlja navodila in orodja za izgradnjo in vzdrževanje učinkovitih strategij ekipnega dela. Poleg sodobnih tem etike in vrednot vsebuje tudi nova poglavja o virtualnih ekipah in ekipah višjega vodstva. 

Avtor uporablja raziskave, ki temeljijo na tehnikah pozitivne psihologije. Pojasnjuje, kaj sestavlja ekipo, kdo mora biti v ekipi, da je učinkovita, piše o kvalitetah posameznikov, potrebah organizacije in raziskavah za izgradnjo učinkovitih in uspešnih ekip.

Knjiga ponuja poglobljen pregled različnih pozitivnih in negativnih dejavnikov, ki lahko vplivajo na delovanje ekipe. Etika in vrednote v uspešnosti ekipe so obravnavane in predstavljajo temeljni del v vsakem razdelku.

Attention Span: A Groundbreaking Way to Restore Balance, Happiness and Productivity

Avtor: Gloria Mark
Leto izida: 2023
Založba: Hanover Square Press
Jezik: angleški

Povprečno preživimo samo 47 sekund na katerem koli zaslonu, preden preusmerimo svojo pozornost. Za vrnitev naše pozornosti k nalogi po prekinitvi potrebujemo 25 minut. In sami sebe prekinjamo več, kot nas prekinjajo drugi.

V knjigi psihologinja Gloria Mark razkriva te in druge presenetljive rezultate iz svojih desetletij raziskovanja vpliva tehnologije na našo pozornost. Pokaže, kako veliko tega, kar mislimo, da vemo, ni prav, vključno z uvidi, kot so:

Medtem ko je bil koncept “flowa” prej štel za idealno stanje osredotočenosti, avtorica zdaj ponuja nov okvir, ki pomaga razložiti, kako naši možgani delujejo v digitalnem svetu: temu pravi kinetična pozornost. Knjiga razkriva, kako lahko prevzamemo nadzor, ne samo, da bi našli več uspeha v naših karierah, ampak tudi, da bi našli zdravje in dobro počutje v našem vsakdanjem življenju.

Never Not Working: Why the Always-On Culture Is Bad for Business - and How to Fix It

Avtor: Malissa Clark
Leto izida: 2024
Založba: Harvard Business Review Press
Jezik: angleški

Mnogi zaposleni verjamejo, da se morajo, da bi konkurirali drugim vrhunskim talentom, vključiti v kulturo, ki nagrajuje dolge ure dela in stalno povezanost z delom. Podjetja in družba podpirajo zaposlenost, prekomerno delo in ekstremno predanost kot najbolj cenjene lastnosti pri delavcih. Povečini gre za implicitno pogodbo, za gradnjo organizacijskih in kulturnih norm ter za sprejemanje novih tehnologij, ki ljudem omogočajo, da so enostavno pripeti na delo.

A takšno vedenje je nezdravo in kontraproduktivno tako za delavce kot za organizacije. Malissa Clark — vodilna raziskovalka na področju kulture prekomernega dela — v knjigi raziskuje prekomerno delo in izgorelost, ne samo z vidika posameznika, temveč tudi z vidika organizacije. Podaja celovito, niansirano definicijo deloholizma, pri tem pa razbija mite — izkaže se, da številne ure dela neposredno ne naredi človeka deloholika. Pomaga vam tudi oceniti, ali ste žrtev tega pojava in ali v svoji organizaciji ustvarjate deloholike.

Avtorica v knjigi pokaže, kako se izogniti pasti postavljanja dela v središče vsega in s tem izgubljanja vašega dobrega počutja — ali pa učinkovitosti vašega podjetja.

AKROBATI: O Dewesoftu, Katapultu in podjetništvu skozi oči dr. Jureta Kneza

Avtor: Petra Škarja
Leto izida: 2021
Založba: 5ka
Jezik: slovenski

Dr. Jure Knez, oče štirih otrok, ljubitelj feratanja, vizionar in večinski lastnik podjetja Dewesoft s knjigo daje vpogled v razvoj uspešnega podjetja. 

Leta 2020 je Dewesoft v primerjavi z 2019 – kljub koronakrizi in negotovosti na trgih – še dodatno rasel. Dodana vrednost na zaposlenega je več kot 150 tisoč evrov. Podjetje je še vedno v lasti zaposlenih in ima lastna prodajna podjetja v petnajstih državah sveta. Z namenom pomoči mladim podjetnikom je tudi ustanovitelj podjetja Katapult, ki tem podjetjem ponuja infrastrukturo Dewesofta ter jim svetuje pri začetkih poslovne poti.

“Če bi imel pred sabo akrobatsko in jadralno letalo – v katerega bi se raje usedel? Večina si želi jadralnega, torej jasna navodila, znane poti brez velikih pretresov. Nekaj pa nas je takšnih, ki se nam utečene poti ne zdijo zanimive, ki si z vedno novimi izzivi želimo preizkušati svoje meje. To smo tisti, ki bi se brez pomisleka usedli v akrobatsko letalo, ker vemo, kako noro uživaška je lahko ta vožnja. AKROBATI.”

“Živa” knjiga Akrobati je opremljena z barvnimi slikami in QR kodami, ki vas vodijo na video vsebine. 

HALCOM: Pogled v prihodnosti

Avtorji: Matjaž Čadež, Gorazd Bavdaž in Petra Škarja
Leto izida: 2024
Založba: 5ka
Jezik: slovenski

Halcom je pionir elektronskega bančništva, plačilnih sistemov in digitalne varnosti, ki je s svojimi proizvodi prodrl vse do Srednjega vzhoda in severne Afrike. Leta 1992 ga je ustanovil Matjaž Čadež, vizionar, ki je na prvo mesto vedno postavljal odnose in prave vrednote.

Halcom je eno prvih slovenskih podjetij, ki je uvedlo sistem solastništva zaposlenih, uvajali so izobraževanja in tematska druženja, finančna nagrajevanja uspešnosti, investirali v montessori vrtec za otroke zaposlenih … In nasploh so bili obogateni z izjemnim pogledom v prihodnost. Še danes se mnogo slovenskih podjetij zgleduje po njihovih naprednih modelih.

Kot ima vsaka zgodba več plati, tako je zgodba o Halcomu zapisana skozi oči ustanovitelja Matjaža Čadeža (zapisala jo je Petra Škarja) in skozi oči sodelavca Gorazda Bavdaža.

IZKUŠNJA ZAPOSLENEGA: Vodič na poti izboljšanja zavzetosti zaposlenega

Ta vodič je nastal z namenom pomagati slovenskim HR vodjem, da uspešno stopijo na pot razvoja svoje širše poslovne vloge v organizacijah. Vodič popelje HR vodje na pot krepitve zavzetosti zaposlenih s pomočjo sistematičnega razvoja in krepitve izkušnje zaposlenega. 

Pot, ki je opisana v tem vodiču, je: kako krepiti izkušnjo zaposlenega, s tem vplivati na zavzetost vodij in zaposlenih, kar vodi k več poslovnim učinkom v korist kupcev, organizacije in njenih zaposlenih.

Vodiča si lahko brezplačno prenesete TUKAJ.