Privabiti in obdržati kader, sploh talente, zna biti izziv. Uporabljamo različne tehnike, za katere upamo, da nam bodo zadevo olajšale. Med drugim se trudimo biti privlačni za kadre. Pri tem pa je zaželeno, da se ne osredotočamo samo na privlačnost na zunaj, ampak tudi navznoter – na vrednote.

Vrednote kažejo, kaj nam je v življenju pomembno in za kaj smo si pripravljeni prizadevati. So motivacijski cilji, notranje gonilo, ki vplivajo na naše vedenje. Pomembne so tako v osebnem življenju kot v organizacijah. Znotraj organizacije pomembno vplivajo na različne elemente in konstrukte. Z njimi lažje razumemo odnose, prepričanja, norme, različne aktivnosti in navsezadnje cilje ter strategijo podjetja. Vrednote so eden izmed ključnih elementov, ki sooblikujejo organizacijsko kulturo, ta pa vpliva na celotno delovanje organizacije. Zakaj so torej vrednote pomembne pri privabljanju in ohranjanju kadra? Ker bolj, kot se posameznikove vrednote ujemajo z vrednotami podjetja, večja bo pripadnost posameznika podjetju .

Kako prepoznamo vrednote v podjetju?

V vseh podjetjih so že prisotne določene vrednote. Zaposleni jih izražajo na vsakem koraku. Predvsem jih »začutimo« znotraj podjetja (npr. kot zaposleni, kadar s podjetjem neposredno sodelujemo itn.), do določene mere pa so vidne tudi na zunaj, dostopne zunanjim opazovalcem. V organizacijah jih lahko prepoznamo skozi komunikacijo med zaposlenimi, odnos do strank, skupnih dogodkov, vidimo jih v internem časopisu, kažejo se po družabnih omrežjih itn. Ponekod so te zapisane, ponekod ne. Pogosto so zapisane ene, poudarjajo se druge, živijo pa tretje. V takih primerih moramo postopati strateško. Prvi korak pri tem je prepoznati, katere vrednote so že prisotne v organizaciji. Naprej je treba izluščiti najpomembnejše oziroma za podjetje ključne vrednote in jih »začeti živeti«. V nasprotnem primeru bodo ostale zapisane zgolj na spletni strani in na papirju, nekje v predalu. Pri tem je pomembno imeti v mislih, da ključne organizacijske vrednote težko zastavimo umetno, navadno morajo biti prisotne vsaj v določenem segmentu. Moramo jih odkriti in se z njimi kot celotna organizacija poistovetiti.

Prepoznamo jih lahko na različne načine, to so vprašalniki ali pa različne delavnice, katerih cilj je oblikovati ključne vrednote podjetja. Na začetku navadno pridobimo širok nabor različnih vrednot. Iz tega nabora nato izberemo tri do pet ključnih oziroma najpomembnejših. Na koncu pa sledi priprava aktivnosti, načrta in strategije, kako se bodo izbrane ključne vrednote kazale na različnih ravneh znotraj same organizacije in izven nje. Znotraj organizacije se svetuje uporaba različnih internih komunikacijskih kanalov, sama komunikacija pa naj poteka tako vertikalno kot horizontalno. Prav tako oblikujemo jasen PR in marketinško strategijo za predstavljanje vrednot izven organizacije .

Če se vrednote ne vzdržujejo strateško, obstaja možnost, da zaposleni oblikujejo svoj vrednotni sistem, ki se lahko razlikuje od organizacijskega in se odražajo v obliki podskupin ter navsezadnje v samem delovanju podjetja. Kar postane izziv predvsem takrat, kadar se neuradne vrednote precej razlikujejo od uradnih, ki znajo biti včasih tudi nasprotujoče4.