Sistemi in prakse nagrajevanja predstavljajo eno od ključnih kadrovskih dejavnosti za povečevanje motivacije in zagotavljanje uspešnosti zaposlenih. Nagrade so lahko denarne (npr. variabilni del plače ali plačevanje po uspešnosti) ali nedenarne (npr. pohvale in priznanja). Ljudje se pozitivno odzivajo na pohvale, in podajanje priznanj ob pravem času lahko ustvarja občutke naklonjenosti, pripadnosti in zvestobe organizacijam. Čeprav sodobne raziskave poudarjajo pomen nedenarnega nagrajevanja in ostalih načinov spodbujanja motivacije in zavzetosti zaposlenih, kot so oblikovanje dela in odnosov pri delu, se v članku osredotočam na denarno nagrajevanje.
VIP
Berite brez omejitev!
Neomejen dostop do spletnih vsebin je na voljo naročnikom.
Spletna ponudba, izkoristite jo zdaj: 97,60€ + DDV48,80 € + DDV / leto za prvo leto
ali 15€ + DDV / mesec brez vezave.
Sistemi in prakse nagrajevanja predstavljajo eno od ključnih kadrovskih dejavnosti za povečevanje motivacije in zagotavljanje uspešnosti zaposlenih. Nagrade so lahko denarne (npr. variabilni del plače ali plačevanje po uspešnosti) ali nedenarne (npr. pohvale in priznanja). Ljudje se pozitivno odzivajo na pohvale, in podajanje priznanj ob pravem času lahko ustvarja občutke naklonjenosti, pripadnosti in zvestobe organizacijam. Čeprav sodobne raziskave poudarjajo pomen nedenarnega nagrajevanja in ostalih načinov spodbujanja motivacije in zavzetosti zaposlenih, kot so oblikovanje dela in odnosov pri delu, se v članku osredotočam na denarno nagrajevanje.
Zagotovo se lahko strinjamo, da je denar pomembno orodje nagrajevanja na delovnem mestu, zato pod drobnogled vzemimo učinke dveh različnih pristopov k nagrajevanju glede na to, na koga se nagrajevanje nanaša.
Individualno in skupinsko nagrajevanje
Ideje o različnih pristopih k nagrajevanju izhajajo iz temeljnih motivacijskih teorij, ki so kasneje dognanja prenesle tudi v literaturo in prakso kadrovskega managementa, še posebej s področja zagotavljanja uspešnosti. Tako individualno nagrajevanje temelji na Vroomovi teoriji pričakovanja, ki predpostavlja, da si bo zaposleni prizadeval za večjo uspešnost organizacije le, če bo opazil povezavo med doseganjem cilja organizacije in njegovega osebnega cilja. Na zadovoljstvo (in posledično zavzetost ter delovno uspešnost) posameznika vplivajo trije deli prepričanj – valenca (privlačnost cilja), instrumentalnost (povezava med ciljem in nagrado) in pričakovanje (da bo trud posameznika dejansko vodil do boljše izvedbe). Drugi, pogosto nasprotujoči individualnemu, je skupinski pristop, ki kot nosilca nagrade predpostavlja delovno skupino ali tim. Ideje tovrstnega pristopa so utemeljene v Adamsovi teoriji pravičnosti (angl. Equity theory), ki pojasnjuje motivacijo zaposlenih v kontekstu, ali so obravnavani pravično glede na svoje vložke in prejemke nasproti vložkom in prejemkom sodelavcev.
Opredelitev različnih nosilcev nagrajevanja ima pomembne posledice za ponotranjanje ciljev posameznikov pri delu ter predvsem za sporočanje, kaj organizacija pri delu ceni. Individualna plačila po uspešnosti tako v ospredje postavljajo posameznikovo osebno učinkovitost in uspešnost, s tem pa namerno ali nenamerno signalizira, da je pomemben vložek posameznika, četudi na račun dosežkov sodelavcev. Po drugi strani skupinski pristop k nagrajevanju spodbuja sodelovanje med zaposlenimi z namenom doseganja skupnih ciljev. Motivacijski učinek takega pristopa je predvsem v dejstvu, da spodbuja večjo enakost, pomoč ter vzajemnost. Tovrstne vrednote so ob povečanju pojavov skupinskega dela in dela z znanjem v marsikaterem delovnem kontekstu dandanes zelo zaželene. Skupinski dosežek v okviru delovne enote krepi vezi med sodelavci. Hkrati pa lahko tak način nagrajevanja omogoča tako imenovano »šlepanje« manj motiviranih zaposlenih na račun njihovih sodelavcev in na ta način potencialno vodi v konflikte in manjšo zavzetost posameznikov, ki vidijo, da so sodelavci za manjši trud enako nagrajeni.
Vpliv pristopov nagrajevanja na skrivanje znanja
VIP
Berite brez omejitev!
Neomejen dostop do spletnih vsebin je na voljo naročnikom.
Spletna ponudba, izkoristite jo zdaj: 97,60€ + DDV48,80 € + DDV / leto za prvo leto
ali 15€ + DDV / mesec brez vezave.
Spletna stran za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje, namene trgovine (košarica), prijavo na novice in spremljanje uporabe spletne strani (Google Analytics) uporablja piškotke. Tukaj lahko nastavite katere piškotke dovolite in katerih ne.
Nujno potrebni piškotki
Nujni piškotki se vedno namestijo, saj omogočajo nemoteno uporabo spletnega mesta. Uporabljajo se v namene košarice v spletni trgovini, varovanje spletnega mesta pred napadi in podobno. Ti piškotki ne shranjujeno nikakršnih podatkov o uporabniku (obiskovalcu).
Analitični piškotki
Ti piškotki se uporabljajo za spremljanje uporabe spletne strani z uporabo Google Analytics.
Oglaševalski
Oglaševalske piškotke uporabljamo za prikaz personaliziranih oglasov na družabnih medijih in spletnih iskalnikih kot so Facebook, Instagram, Google in podobni.