Kompetenčni modeli v organizacijah velikokrat niso uspešni. Menimo, da je vzrok temu, ker kompetence ne sledijo vrednotam in poslanstvu organizacije. V članku predstavljamo kompetenčni okvir, ki temelji na vrednotah poklica, in na preprost ter nazoren način prikaže kompetence notranjih revizorjev. Pristop k razvoju kompetenc na podlagi vrednot predlagamo kot uspešen način vpeljave kompetenčnega modela v organizacije.

Notranja revizija kot spoštovan in strokovni poklic (podobno kot npr. tudi zdravniki, revizorji, računovodje, odvetniki) sledi sprejetim standardom delovanja, ki jih imenujemo Mednarodni standardi strokovnega ravnanja pri notranjem revidiranju1 (v nadaljevanju: Standardi). Med drugim Standardi zapovedujejo vrednote, ki jim notranji revizorji morajo slediti, pri čemer je kompetentnost ključna vrednota2. Ker pa je kompetentnost lahko razumljena različno, je ključnega pomena, da so sprejeta merila, ki omogočajo notranjim revizorjem kot tudi kadrovikom in drugim deležnikom notranje revizije (predvsem upravljalnim organom), da primerno ocenijo kompetence tako posameznika, kakor tudi celotne notranje revizije v organizaciji.

Opredelitev kompetentnosti notranjih revizorjev v Standardih

Standardi notranjo revizijo opredeljujejo kot neodvisno in nepristransko dejavnost dajanja zagotovil in svetovanja, zasnovana za dodajanje vrednosti in izboljševanje delovanja organizacije. Organizaciji notranja revizija pomaga uresničevati njene cilje s sistematičnim in metodičnim ocenjevanjem in izboljševanjem uspešnosti upravljanja tveganj, kontrolnih postopkov in upravljanja organizacije3.

Notranja revizija mora svoje delo opravljati strokovno in s potrebno poklicno skrbnostjo. Kompetence so opredeljene kot znanje, veščine in druge sposobnosti, ki so potrebne za izvajanje nalog notranje revizije. Pomembno je, da ločimo med notranjo revizijo kot celoto (služba) in posameznimi notranjimi revizorji, saj mora notranja revizija kot celota in ne posameznik imeti ali pridobiti znanje, veščine in druge sposobnosti, ki so potrebne pri opravljanju njenih nalog in s tem doseganju svojega poslanstva. Če notranji revizorji nimajo potrebnega znanja, veščin in drugih sposobnosti za izvedbo celotnega ali dela sprejetega posla, morajo tak posel odkloniti ali pa pridobiti ustrezen nasvet in pomoč.

Kompetence, ki jih potrebuje notranji revizor

Naraščajoča kompleksnost okolja, nenehne spremembe in tehnološki razvoj od notranjega revizorja zahtevajo, da se nenehno izobražujejo in usposabljajo. V raziskavi, v kateri so sodelovali vodje notranje revizije, notranji revizorji in menedžment (ali višje vodstvo), so bile kot ključne kompetence opredeljene4: