Dobro delujoč poslovni kolektiv morate ustvariti. Če želite privabiti in zadržati sodelavce, ki bodo takšen kolektiv tvorili, jih morate pritegniti ter voditi z zgledom. Edini pravi zgled je iskren in oseben – če tega ne počnete, zgolj tratite svoj čas in čas svojih sodelavcev.

Vodi, sledi ali pa se umakni s poti

Pred nekaj leti, ko je bila Borza terjatev še mlado start-up podjetje v razvojni fazi, sem sedel v svoji pisarni z enim od poslovnih angelov, ki je mojo podjetniško idejo podprl že na samem začetku. Pogosto sva se srečevala in pogovarjala o različnih izzivih podjetništva – tisti dan je bila na meniju najine debate tema vodenja kolektiva.

»Marko, za svoje zaposlene moraš biti Jezus,« mi je rekel brez dlake na jeziku, in nadaljeval: »sodelavcem moraš pokazati luč, ki ji bodo sledili.«

Izrečena misel je bila provokativna in šokantna in tega pogovora se še danes živo spominjam. Njegova ideja je bila metaforična, vendar je v sebi nosila temeljno resnico – vodja kolektiva s svojim zgledom motivira, angažira in galvanizira sodelavce. Če takšnega zgleda ni, mlademu start-up podjetju ne bo nikoli uspelo. Pri že uveljavljenih družbah pa bo kolektiv postopoma, vendar zanesljivo razpadel, če pozitiven zgled pri vodstvu ugasne. Dolžina izteka bo sicer odvisna od vztrajnosti – ki je enaka predhodno vloženi energiji v usklajeno delovanje kolektiva – a končni rezultat je gotov. Takšno izkušnjo sem na lastni koži že doživel in prav gotovo tudi mnogi izmed vas. Resnično je tako preprosto.

Vodja mora voditi kolektiv, sicer ta razpade ali pa ga prevzame nekdo drug. A kaj ko je naša pozornost danes raztrgana na tisoč koščkov in je življenje pogosto videti kot velika obveznost, ki se širi hitreje kot čas, ki ga imamo na voljo za njeno dokončanje. In prav v tem se skriva past. Poslovodje, ki so pod stresom, od sebe podzavestno odrivajo odgovornost za vodenje kolektiva, za vzpostavljanje in ohranjanje pozitivnih odnosov s sodelavci, ki so ključni za dobro delovanje vsakega podjetja. Prvopodpisani grešnik sem avtor tega članka in vsakič, ko se zalotim, da zaradi občutka lastne preobremenjenosti, zapostavljam sodelavce in sodelavke, se tega na novo naučim. Prvo pravilo vodenja kolektiva se glasi: »Ljudje imajo prednost pred opravki.«

Vendar zgolj to ni dovolj. Tudi vodje se operativnim nalogam ne morejo popolnoma izogniti in podjetje za uspešno poslovanje nujno potrebuje dobro naoljen kolektiv, ki bo usklajeno deloval tudi v občasni odsotnosti njegovih posameznih članov. Vsak poslovodja želi biti kapitan idealne ladje, kjer vsak član posadke točno ve, kaj mora narediti, ko se na obzorju zabliska. A kako to doseči?