Prenova procesov in kompetenc z uporabo poslovnega repositorija ob digitalizaciji podjetja
Čas branja 10 minV prispevku opisujemo potek in rezultate projekta, ki je potekal v tehnološkem in razvojnem podjetju. V okviru projekta smo oblikovali in uspešno preizkusili metodologijo, ki omogoča sintezo procesnega in kadrovskega pristopa pri povečevanju učinkovitosti poslovnih procesov.
U porabili smo poslovni repositorij. V njem so združeni procesni modeli in kompetenčni profili podjetja, delovnih mest in posameznikov. Rezultati projekta kažejo izjemno uporabnost tovrstnih informacij zlasti takrat, ko se v poslovnem sistemu dogajajo organizacijske spremembe. V raziskavi smo opazili razkorak med dejanskimi kompetencami oseb, ki sodelujejo v razvojnem procesu in potrebnimi znanji in veščinami, ki bi jih na določenih delovnih mestih glede na potrebe procesa pričakovali. Metoda, ki jo opisujemo, je podprta s sodobnimi orodji, ki omogočajo analizo v realnem času, kar je značilnost t. i. digitalnih dvojčkov, o katerih se razpravlja ob digitalni transformaciji podjetja.
Izhodišča nove metode
Povečevanje učinkovitosti in posledično uspešnosti podjetij temelji na različnih in pogosto ločenih izhodiščih:
- da je mogoče s formalizacijo (podrobnimi navodili), nato pa z izboljševanjem poslovnih procesov, prilagajanjem organizacijskih struktur in informacijske podpore skrajšati potreben čas in zmanjšati stroške ter obenem povečati kvaliteto dela1.
- da je potrebno le poiskati kompetentne ljudi z ustreznimi znanji in veščinami, ki bodo sposobni samostojno oblikovati in opraviti delo. Učinkovitost je torej mogoče povečevati s povečevanjem ustreznih kompetenc zaposlenih2.
- da je potrebno izbrati pravo strategijo in tehnologijo digitalizacije poslovanja podjetja, ki bo predstavljala nov, še inovativen vpliv na višjo učinkovitost poslovanja3.
Na teh izhodiščih se še vedno oblikujejo pristopi za povečevanja učinkovitosti. Prvi je t. i »procesni pristop«, drugi pa je t. i. »kadrovski pristop«, tretji pa t. i. »tehnološki pristop«. Vsi pristopi so vsekakor ustrezni, odvisni od značilnosti sistema, ki ga izboljšujemo. Njihova pomanjkljivost je ta, da se pogosto medsebojno izključujejo. Vzrok je v izrazito različnih metodah, ki se uporabljajo pri vseh treh pristopih. Procesni pristop temelji na »trdih metodah«, preverjenih podatkih o časih, frekvencah, verjetnostih, urah ipd. Kadrovski pristop temelji predvsem na »mehkih metodah«, na ljudeh in njihovih kompetencah, na usposabljanju in izobraževanju. Tehnološki je zasnovan na inovativnosti IKT in je značilen za pripravo prebojnih novosti, kjer nimamo opravka z obstoječim stanjem in si hkrati lahko privoščimo znatno tveganje za neuspeh.
V prispevku se osredotočamo na prva dva pristopa, kjer je za povečevanje učinkovitosti še vedno pomembno poznati in upoštevati obstoječe stanje. V razvojnem projektu, ki je osnova prispevka, se sprašujemo, ali je mogoče s povezavo procesnega in kadrovskega pristopa pridobiti informacije, s katerimi bo v prihodnosti mogoče bistveno povečati učinkovitost podjetij, kot če ta dva pristopa nista povezana (se izvajata ločeno).
V ta namen smo oblikovali in uporabili metodo, ki temelji na uporabi poslovnega repositorija. Ta združuje podatke o poslovnih objektih, procesih in strukturah, hkrati pa vsebuje podatke o kompetencah ljudi in kompetenčnih profilih delovnih mest. Enoten poslovni repositorij omogoča analizo velikega števila podatkov v realnem času. Metoda je preizkušena v realnem okolju4 in testirana pod različnimi poslovnimi modeli5,6.
Opis metode
Metoda, s katero je mogoče doseči zgoraj postavljen cilj, je zasnovana na več korakih:
1. V prvem koraku je potrebno izbrati procese
V podjetju izberemo proces ali več procesov, kjer želimo povečati učinkovitost. Ugotoviti je potrebno, skozi katere organizacijske enote proces poteka in katera so ključna delovna mesta (ali procesne vloge), ki jih zasedajo ljudje, ki so deležniki v procesu.
2 Diagnosticiranje poslovnega sistema s kadrovskega vidika
2.1 S pomočjo intervjujev s posamezniki, ki sodelujejo v izbranem procesu in zasedajo ključna delovna mesta v opazovanem delu poslovnega sistema, se ugotovijo razpoložljive kompetence2. Pri tem povzamemo, da so kompetence znanje, veščine in tehnike, s katerimi posameznik lahko učinkovito in uspešno opravi določeno delo. Temeljijo na ustreznem telesnem, socialnem, duševnem in duhovnem potencialu, aktualnem znanju, vrednotah, prepričanjih in ravnanju, ki se kažejo predvsem v zmožnosti učinkovite izrabe virov, ki so na voljo4.