Veliko beremo o pomenu pridobivanja, razvoja in ohranjanja talentov. Zgodba gre nekako takole: Zaposlujmo ljudi, ki so sposobni in hkrati motivirani. Naredimo vse, da jih ohranjamo motivirane, ter seveda poskrbimo, da jih obdržimo, čim dlje. Strokovnjaki pravijo, da je to ključno za uspeh in konkurenčno prednost naše organizacije. Povečini to drži. Hkrati pa poleg te teorije in zavedanja nujno potrebujemo tudi praktične napotke in usmeritve, kako to početi. Kako točno »razvijati talente« vsakodnevno? Na sestanku, v situacijah, ko imamo premalo časa za pogovore ali pa preprosto ob vsakodnevnih situacijah na delovnem mestu.

Namesto da čakamo na idealno priložnost za daljši pogovor z izbranim sodelavcem ali pa nov kadrovski proces nagrajevanja, v članku predstavljamo dva konkretna načina, ki ju lahko uporabite že danes.

1. način: uporaba vprašanja: »kaj predlagate?«
V večini primerov smo bolj motivirani in zavzeti takrat, ko imamo možnost, da se za določene stvari odločimo sami. V primerjavi, ko le dobimo navodila in napotke, kako določeno narediti. Praktično in pragmatično vprašanje, ki ga lahko zastavimo zaposlenemu, da spodbudimo in zagotovimo zavzetost, je: »Kaj predlagate?«
Vprašanje lahko zastavimo: ko nas nekdo prosi za pomoč, ko želimo aktivneje vključiti sodelavce v določen proces in predvsem takrat, ko želimo razvijati talente.

Tehnika:
1) Vprašajte: »Kaj predlagate?«
2) Poslušajte. Počakajte na odgovor. Ne predlagajte in ne usmerjajte.
3) Spodbudite slišane ideje z natančnejšim načrtom akcije: Kako boste ali bi to izvedli? Kaj konkretno ali kaj potrebujete za to? Kdo vam lahko pomaga? Do kdaj lahko to naredite?

Čeprav zveni vprašanje zelo preprosto, v sebi nosi ogromen potencial za razvoj in prevzemanje odgovornosti zaposlenih. Vprašanje ima tudi svoje omejitve, zato ga je najbolje postaviti, ko:

·      je na drugi strani oseba dovolj izkušena in kompetentna, da sama najde rešitev;

·   ste pripravljeni sprejeti tveganje, da bodo stvari potekale drugače, kot ste si zamislili sami;

·      ko ste pripravljeni sprejeti odgovor, ki ga oseba poda;

·     ko želite podpreti razvoj osebe, četudi njene rešitve in ideje morda niso najbolj primerne, glede na dane možnosti. 

Če je rešitev osebe neprimerna, jo lahko izzovete z dodatnimi vprašanji o prednostih in pomanjkljivostih njene rešitve. Ključno je, da osebi damo priložnost, da razmišlja in da prevzema odgovornost za svoje ideje. S tem ko drugim pustimo, da sami iščejo in najdejo svoje rešitve, povečujemo njihovo zavzetost in učenje na delovnem mestu.

Kdaj in kje uporabljati vprašanje: »Kaj predlagate?«  

Predajanje delovnih nalog
Ko nas drugi prosijo za pomoč, jim običajno, kot »dober sodelavec ali nadrejeni, ponudimo rešitev in s tem dodatno obremenimo sebe. Posledica tega je lahko, da se zaposleni začnejo zanašati na nas in ne razmišljajo toliko samostojno, kot bi lahko. Brez predajanja delovnih nalog in zaupanja drugim, postajamo neke vrste »koš za rešitve« in ki nas lahko motijo vsi in to skoraj kadar koli.

Nasvet: Naslednjič, ko do nas pride oseba s prošnjo, se ustavimo in razmislimo, če ji lahko na prošnjo odgovorimo kot: »Razumem, kaj predlagate vi, da naredimo?«

Zavestno vključevanje sodelavcev v aktivnosti

Ko želimo, da se izvede neki projekt, lahko podamo smernice in želen končni rezultat projekta, nato pa sodelavce vprašamo: »Kaj in kako predlagate, da se lotimo projekta?« Če je projekt kompleksnejši in časovno obsežnejši, lahko sodelavce vključite tudi tako, da vam svoje ideje in predloge pošljejo po elektronski pošti, kjer jih v miru preberete in podate povratno informacijo.

Nasvet: Ko na vprašanje: »Kaj predlagate?« dobite odgovor, ki ni dovolj razdelan, realen ali pa je premalo povezan z namenom ali vizijo organizacije, ga ne zavrzite. Sprejmite ga, pohvalite osebo za aktivno sodelovanje pri predlogih in jo ponovno vključite v proces s povratno informacijo v smislu: »Ta del ideje je dober, prosim, če ga še dodatno razdelate glede na naslednje parametre in usmeritve …«

Z nenehnim vključevanjem in vprašanji: »Kaj predlagate?« boste pri talentih:
·         spodbujali razmišljanje,