V gospodarstvu in tudi v drugih podjetjih govorimo o talentih, to je o osebah, ki so najboljše na določenih delovnih mestih. Tako govorimo o vodilnih, strokovnih, povezovalnih, kadrovskih in mnogih drugih talentih. V mislih imamo osebo, ki v ustvarjalnosti na svojem področju opazno pozitivno odstopa od drugih.

Talentirane so tiste osebe, ki imajo sposobnosti povezovanja in strukturiranja v celoto, znajo hitro in učinkovito reševati probleme, so željne novih izzivov, motivirane in samoiniciativne, samozavestne, radovedne, vir navdiha drugim, sposobne empatije in hrepenijo po spremembah na bolje. Zagotovo imajo talenti še številne druge pozitivne lastnosti. Ne da se jih enoznačno opredeliti, ker so za posamezna delovna mesta pričakovane različne lastnosti. Lahko pa poudarim še eno značilnost, ki je skupna vsem talentom, to je pripadnost podjetju. Talent se identificira z delovno organizacijo. Ta lastnost je posebno pomembna, ko govorimo o zadržanju talentov.

Pomen talentov

V preteklosti sta bili tehnologija in opremljenost podjetja ključnega pomena za konkurenčnost, danes se zavedamo, da je lahko konkurenčno le podjetje, ki ima najboljše talente. Za vsako delovno organizacijo je zelo pomembno, da odkrije prave talente in zagotovi, da je prava oseba na pravem delovnem mestu ob pravem času. Da bi lahko zagotovili to optimalnost in s tem najboljšo konkurenčnost, mora podjetje imeti strategijo iskanja, razvoja in zadržanja talentov. Vse skupaj je zelo zahtevno, saj je veliko večje povpraševanje, kot je talentov na voljo. Le podjetja, ki bodo znala poiskati oziroma v lastnih vrstah prepoznati prave talente, jih še dodatno usposobiti in potem zadržati, bodo obdržala ali celo prevzela primat v svoji stroki.

Iskanje talentov

Povpraševanje po talentih je torej veliko večje od ponudbe. V svetu vlada prava vojna za talente. Kako naj si podjetje zagotovi dovolj dobrih talentov? Podjetje mora v javnosti ustvarjati podobo dobrega, uspešnega in delavcem prijaznega podjetja. Pojavljati se mora s članki v različnih strokovnih revijah, sodelovati s predavanji in izobraževanji na seminarjih in po e-komunikacijskih sredstvih, spletnih seminarjih. Predstavljati se mora na sejmih. Tudi marketing na športnih in drugih množičnih prireditvah podjetje postavlja v medijsko in s tem družbeno pozornost. V kadrih mora vedno vzbujati željo postati del tega uspešnega in prijaznega kolektiva. Podjetje mora sodelovati s šolami in univerzami, da spozna odlične talente in pri njih vzbudi zanimanje. Na razpis takega podjetja se bodo prijavili tudi (potencialni) talenti.

Za odkrivanje talentov tako znotraj kolektiva, kot med novozaposlenimi, je zelo pomembno psihološko testiranje. Tako prepoznamo resnične talente in kompetence. Izmed testiranih potem izberemo bazen talentov, ki so primerni za razvoj, načrtovanje nasledstva in vodstvene položaje. Na ta način se izognemo situaciji, ko bi na vodilne položaje dobili nesposobne ljudi, ki znajo z zavajajočo igro manipulirati, dokler se na izkaže, da dela ne obvladajo. Ljudje brez potrebnega talenta tako zasedejo mesto, za katero se pričakuje visoka stopnja talenta, pripadnosti podjetju in ustvarjanje pozitivne organizacijske klime.

Talenti, ki pridejo v podjetje od zunaj, so praviloma precej dragi, njihova umestitev (implementacija) pa običajno dolgotrajna. Na vsako delovno mesto ne moremo pripeljati talenta od zunaj, saj bi zaradi nepoznavanja specifičnosti delovnega mesta lahko prišlo do prevelikega odstopanja od strateških ciljev in delovne kulture podjetja. Zato mora podjetje vedno imeti »bazen talentov«, ki lahko prevzamejo ključna strateška delovna mesta.