Zdravniki v središču koncepta trajnosti razumemo vzdrževanje dobrega zdravja posameznika in družbe, zdravniki specialisti medicine dela pa vzdrževanje zdravja in delazmožnosti zaposlenih in »zdravja« delovne organizacije. Temelj slednjega je dobro sodelovanje med medicino dela in delovno organizacijo - kadrovsko službo.

Naš skupni imenovalec so seveda zaposleni, za katere oboji želimo, da so zdravi in delazmožni, saj so le takrat lahko prisotni, zavzeti, produktivni in zadovoljni na delovnem mestu.

Trajnostno ravnanje z zaposlenimi je še posebej pomembno v luči pomanjkanja in staranja izkušene in zavzete delovne sile, ki z leti pridobiva vse več različnih kroničnih bolezni, ki vplivajo na njihovo delazmožnost. Na podlagi dolgoletne skrbi za zdravje zaposlenih v tisočih slovenskih podjetjih opažamo velike razlike v zdravju in delazmožnosti med podjetji, ki sistematično skrbijo za zdravje zaposlenih, podjetji, ki občasno izvajajo dejavnosti na tem področju, ter podjetji, ki za to področje ne storijo ničesar oziroma ne zagotavljajo niti minimalnih predpisanih standardov.

Vidimo, da se z leti zdravje in delazmožnost zaposlenih v drugi, predvsem pa v tretji skupini podjetij, bistveno poslabšata ter povzročita veliko težav zaposlenim, podjetju in ne nazadnje kadrovskim strokovnjakom, ki upravljajo to področje. Prvi kazalnik, ki ga opazimo v ambulantah, so debeline zdravstvenih kartonov, s katerimi zaposleni pridejo na zdravstveni pregled, ter število, intenzivnost in kroničnost zdravstvenih težav, ki jih imajo. Kazalniki, ki jih v zvezi s tem spremljajo kadrovski strokovnjaki, so različni kazalniki bolniškega staleža, kot na primer pogostost in trajanje bolniške odsotnosti zaposlenih, bolj pogoste kontrole na medicini dela in nove omejitve pri delu, porast poklicnih bolezni in bolezni, povezanih z delom, ter pogostejši invalidski postopki in podane omejitve, kar vse predstavlja težave z organizacijo dela in razporejanjem sodelavcev.

Posledica slabega zdravja zaposlenih je povečano število napak pri delu, padec kazalnikov organizacijske klime, višja fluktuacija, povečana obremenitev kadrovskih sodelavcev in vodij ter stroškov v zvezi z obvladovanjem slabega zdravja zaposlenih, slabšata pa se tudi konkurenčnost ter atraktivnost podjetja za nove sodelavce in poslovne partnerje. Kaj lahko stori HR služba danes, jutri ali naslednji teden, da svojo delovno organizacijo premakne proti prvi skupini podjetij in da tam tudi ostane? Na srečo veliko. Eden ključnih dejavnikov je vzpostavitev dobrega sodelovanja z medicino dela, »hišnim zdravnikom« podjetja, ki HR službi in podjetju nudi celostno podporo pri učinkovitem in trajnostnem upravljanju zdravja zaposlenih.

1. Prvi korak - dobro sodelovanje z dobro medicino dela

To v praksi poleg strokovnih in učinkovitih pregledov pomeni podporo pri rednem spremljanju in komunikaciji o kazalnikih zdravja in delazmožnosti zaposlenih, pri analizah, načrtovanju in izvajanju učinkovitih ukrepov za vzdrževanje in krepitev zdravja (t. i. promociji zdravja zaposlenih).

Opažamo, da veliko kadrovskih strokovnjakov in vodstev podjetij še vedno ne pozna vseh možnosti podpore, ki jim jo omogoča izbrana medicina dela na področju vzdrževanja zdravja in delazmožnosti zaposlenih. Slednja sodeluje pri izboljševanju delovnega okolja in izbiri ustrezne ergonomske opreme, zagotavlja usmerjena izobraževanja, vsebine in materiale za zaposlene, sodeluje pri obvladovanju bolniškega staleža in nudi podporo pri povrnitvi zdravja in vračanju zaposlenih na delo. Sodobna medicina dela ima v svojem timu strokovnjakov poleg zdravnikov in medicinskih sester strokovnjake s področja zdravja gibal in duševnega zdravja, kot so fizioterapevti, kineziologi, fiziatri, psihologi in psihiatri, izvaja strokovno koordinacijo s sodelavci VZD, z zdravniki ZZZS in ZPIZ in drugimi deležniki, kar omogoča celostno strokovno podporo zdravju delovne organizacije. Ko HR sodelavci napotijo zaposlenega na zdravniški pregled, želijo prejeti informacijo ali je sodelavec oz. kandidat sposoben varno, zdravo in produktivno opravljati svoje delo.