V časih, ko je konkuriranje s tehnološkimi inovacijami s stališča virov izjemno zahtevno, konkuriranje z najnižjo ceno pa dolgoročno nevzdržno, morajo podjetja prednost pred tekmeci iskati drugje. Eden od načinov, ki tudi po izkušnjah uspešnih slovenskih podjetij prinaša vidne rezultate, je upravljanje oblikovanja.

Foto: Andraž Šapec

Kljub številnim dobrim zgledom iz tujine pri nas podjetja design management osvajajo počasi. Pomemben mejnik je nagrada DMI, ki jo je letos osvojil slovenski Kompetenčni center za design management (KCDM). Projekt je tako postavila ob bok projektom podjetij, kot so Philips, Cadilac, Volvo in Adobe.

Dolgoletna praksa najboljših

Upravljanje oblikovanja (angleško: design management) je v ZDA, Nemčiji, Veliki Britaniji, Skandinaviji in na drugih zahodnih trgih že desetletja del poslovnih in razvojnih strategij uspešnih podjetij, kot pristop za vpogled v potrebe državljanov in izboljšanje njihovih izkušenj z javnimi storitvami pa ga med drugim uporablja tudi britanska vlada.

Čeprav so razvojni potenciali design managementa pri nas še slabo izkoriščeni, morda tudi zaradi jezikovne nerodnosti, saj »oblikovanje« v slovenščini predpostavlja predvsem dajanje (lepe) oblike, medtem ko je angleški »design« pomensko širši in zajema tudi načrtovanje izdelkov in procesov, povezovanje kreativnih profilov s proizvodnimi in poslovnimi funkcijami v podjetju. V Nemčiji so prvo združenje, ki je z namenom izboljšanja konkurenčnosti nacionalnega gospodarstva povezovalo industrialce z arhitekti, umetniki in oblikovalci, ustanovili že leta 1907. V ZDA Design Management Institute (DMI), največja svetovna organizacija s področja design managementa, z organizacijo strokovnih dogodkov, povezovanjem znanj, nagrajevanjem dobrih praks in izdajanjem strokovnih publikacij že več kot 40 let, sistematično skrbi za prepoznavanje strateške vrednosti designa in njegovo uporabo pri doseganju poslovnih rezultatov in spreminjanju inovacij v tržno zanimive izdelke. Številna gospodarstva, med drugim dansko, japonsko in britansko, imajo jasno izdelane oblikovalske strategije in nacionalne design centre, ki skrbijo za njihovo uresničevanje.

Uspešni začetki v Sloveniji

Kljub številnim dobrim zgledom iz tujine pri nas podjetja design management osvajajo počasi. Pomemben mejnik je nagrada DMI, ki jo je letos osvojil slovenski Kompetenčni center za design management (KCDM).