Vključevanje digitalne tehnologije: štiri pomembne ugotovitve
Čas branja 10 minDigitalne tehnologije in podatki ustvarjajo nove vrednosti in operativne modele. Omogočajo jih digitalne inovacije in ustvarjalnost, obravnavajo pa nove digitalne načine uporabe, vedenja in potrebe, hkrati pa ne utrjujejo in podpirajo tradicionalnih metod. To je megatrend, ki je zajel vse industrijske panoge. Zato je interes menedžmenta marsikaterega podjetja za »digitalno preoblikovanje« na vrhuncu, saj se podjetja srečujejo z živahnimi tekmeci, ki so v tekmi z njimi obrnili jadra novih tehnologij sebi v prid.
Poznamo tudi nekaj zgodb o uspehu tradicionalnih »analognih« podjetij, ki postajajo dovolj digitalno zrela, da lahko tekmujejo z igralci, ki so že od vsega začetka digitalni. Primera analognih podjetij, ki uspešno konkurirata igralcem, ki so digitalni že od vsega začetka, sta Nike in GE, ki sta ustanovili uspešne nove digitalne oddelke, ki že prinašajo nove prihodke, hkrati pa krepita svoj osnovni posel. Ti igralci so dosegli trajno diferenciacijo in konkurenčnost.
Trenutno večina podjetij iz različnih industrijskih panog še vedno stopa s prvimi koraki digitalne preobrazbe, kar kažejo tudi rezultati naše študije o digitalni preobrazbi. Skoraj 80 odstotkov anketiranih podjetij je bilo še vedno le »digitalno prilagojenih«. Njihova prizadevanja za digitalizacijo so v najboljšem primeru omejena na izdelke in storitve, nimajo pa celovitega pristopa k digitalni preobrazbi. Čeprav je veliko podjetij razvilo digitalne strategije, je precej manj tistih, ki jim jih je uspelo uspešno tudi uresničiti. Ustvarjanje »občutka nujnosti« je glavni izziv za digitalno preobrazbo zaradi pomanjkanja ozaveščenosti o priložnostih in nevarnostih za podjetja. Približno 50 odstotkov anketiranih podjetij je menilo, da je glavni izziv na poti digitalizacije pomanjkanje spretnosti in kompetenc.
Analogno podjetje mora premagati dve oviri. Najprej mora dohiteti tiste domače igralce, ki so že od vsega začetka digitalni, nato pa mora preoblikovati svoje stare poslovne modele in delovanje ter, kolikor je mogoče, digitalizirati svoje vrednostne verige. Če želi analogni igralec premagati te izzive, se mora zgledovati po načelih podjetij, ki so že od vsega začetka digitalna. Ta vključujejo sodelovanje (tako notranje kot tudi zunanje), osredinjenost na stranke, agilnost, osredinjenost na podatke in kulturo nenehnega eksperimentiranja, v kateri so spremembe dobrodošle.
Analogna podjetja, ki so dosegla visoko stopnjo digitalne zrelosti, imajo skupno značilnost – omogočanje organizacije. Brez tega se podjetja soočajo s tveganjem zapiranja v svoje slonokoščene stolpe, za katere je značilno pomanjkanje sodelovanja, kar vodi do zapravljenih naložb in nazadnje neuspeha njihovih prizadevanj za digitalizacijo.
Ugotovili smo štiri ključna vprašanja, ki jih mora podjetje obravnavati, če želi, da bodo njegova prizadevanja za digitalno preoblikovanje uspešna:
Kako lahko prilagodimo organizacijsko zgradbo, da bi pospešili preobrazbo in postali digitalno zrelejši?
Da bi dohitelo živahnost in osredinjenost digitalnih tekmecev na stranke, mora analogno podjetje stopiti iz svojega današnjega slonokoščenega stolpa. Ustvariti mora organizacijo, ki spodbuja medfunkcionalno sodelovanje s procesi, kot sta razvoj produktov, ki nemoteno poteka med različnimi organizacijskimi enotami, ter omogočanje digitalizacije produktov in procesov od njihovega začetka do konca. Sodelovanje mora seči onkraj organizacije na partnerje iz njegovih ekosistemov in kupce, navznoter pa se mora pokazati v prilagojeni organizacijski zgradbi.
Organizacijski modeli za spodbujanje preobrazbe
Izbira organizacijskega modela za olajšanje digitalizacije je odvisna od več dejavnikov, vključno s trenutno digitalno zrelostjo, načrtovano ciljno sliko, nujnostjo sprememb in nenaklonjenostjo tveganju.
V nadaljevanju predstavljamo štiri generične modele. Vsak od njih ima posebne prednosti in slabosti. Najprimernejši model za katero koli podjetje bo zato odvisen od njegovega posamičnega konteksta in ciljev.
- Digitalno zavedne organizacije, ki se lotevajo digitalne preobrazbe, lahko začnejo z osrednjim modelom. Ta prinaša jasno odgovornost in razvidnost (transparentnost) na račun možnega odnosa »mi in oni« s širšo organizacijo.