Z mentorsko miselnostjo do trajnostnega razvoja
Čas branja 12 minDanes, ko svet postaja vse zahtevnejši in kompleksnejši, ko obstoječa znanja in veščine ter statični načini razmišljanja ne zadostujejo več, v ospredje stopajo vseživljenjsko učenje, izmenjava znanj, pripravljenost na spremembe, sodelovanje in vključenost vseh.
Le tako bomo lahko ustvarjali novo vrednost ob upoštevanju vseh treh dimenzij trajnostnega razvoja in s tem zagotavljali blaginjo zdajšnjim in prihodnjim generacijam.
Po podatkih World Economic Foruma bo morala v prihodnjih nekaj letih več kot polovica delovne populacije nadgraditi obstoječa znanja, jih umestiti v novo perspektivo ter se s pomočjo različnih pristopov in metod opremiti z dodatnimi znanji in veščinami. Ne samo strokovnimi oziroma ekspertnimi znanji, temveč tudi s
- prenosnimi veščinami, ki jih bomo potrebovali v vseh okoljih ne glede na to, kakšno vlogo bomo opravljali. Govorimo o veščinah vodenja, komunikacije in povezovanja, aktivnega poslušanja ter sprejemanja in podajanja povratnih informacij, izgradnje odnosov ter sposobnosti delovanja v skupinah, katerim moramo dodati še digitalno, medkulturno, etično in finančno pismenost.
- Veščinami prihodnosti, kot so kritično in analitično razmišljanje, kreativnost in inovativnost, reševanje kompleksnih izzivov ter odpornost in prilagodljivost.
Obstoječi skupki veščin ali, kot jim nekateri pravijo, silosi veščin, se bodo morali odpreti za nove veščine in kompetence ter sistemsko razmišljanje, tako na ravni posameznikov kot organizacij. Na ta način bomo prihajajoče izzive lahko postavljali v ustrezen okvir, jih bolje razumeli in s tem tudi uspešneje reševali.
Vseživljenjsko učenje kot predpogoj za trajnostni razvoj
Članice OZN so leta 2015 sprejele Agendo 2030 za trajnostni razvoj, katere osrednji del predstavlja 17 globalnih trajnostno razvojnih ciljev, poznanih pod kratico SDGs. Med njimi je tudi vseživljenjsko učenje oziroma kakovostno izobraževanje (SDG4). Z njim so se članice dogovorile, da mora izobraževanje preseči formalne institucionalne ureditve primarnega, srednješolskega in visokošolskega izobraževanja. S tem ciljem je bilo vseživljenjsko učenje in dostop do njega prepoznano kot ključno za zagotavljanje trajnostnega razvoja.
Uresničevanje navedenega cilja je pomembno tudi v luči velikega razkoraka med obstoječimi znanji in veščinami ter znanji in veščinami prihodnosti. Z njim se soočamo kljub dejstvu, da primat v delovnem okolju prevzemajo milenijci in predstavniki generacije Z, ki veljajo za najbolj izobražene in tehnološko podkovane v človeški zgodovini. Zavedanje o nujnosti vseživljenjskega učenja mora zato prodreti v vsa okolja in do vsakega posameznika. Vsi bomo morali postati in ostati vseživljenjski učenci. Značilnosti oziroma ravnanja vseživljenjskih učencev so namreč tesno povezana z veščinami prihodnosti:
- Sistemsko razmišljanje zagotavlja širši in bolj holističen pogled, ki nam omogoča lažje identificiranje priložnosti, povezovanje in prilagajanje.
- Stalno raziskovanje omogoča večstranski pogled na posamezna vprašanja in posledično sprejemanje tveganj in utemeljenih odločitev.
- Samovodenje in samomotivacija pomenita organiziranje lastnega časa, postavljanja prioritet, aktivno iskanje priložnosti in nadzor nad lastnim učenjem za spoprijemanje z vedno novimi izzivi.
- Kreativno inoviranje vodi v spremenjen način razmišljanja in s tem do novih rešitev na najrazličnejših področjih.
- Empatičnost in sposobnost timskega dela opolnomoči posameznike, da so sposobni spoštovati mnenja drugih ter jasno in prepričljivo predstaviti lastna stališča.
- Refleksija in zavedanje, da so povratne zanke ključne za učenje. Vseživljenjski učenci imajo razvito navado samoopazovanja in samorefleksije, podajanja in sprejemanja konstruktivne kritike in uveljavljanja sprememb. Poiščejo si mentorje, ki jim prinašajo zunanji pogled in jim pomagajo odpraviti ozko razmišljanje z vnašanjem širšega konteksta, ki ga sami morda ne vidijo.
- Prilagodljivost pomeni imeti več različnih strategij, razmišljati širše in si dovoliti spreminjati ustaljene miselne navade.