Zakaj je start-up okolje privlačno za mladega zaposlenega?
Čas branja 7 minŠe pred letom in pol sem bila študentka psihologije, danes pa vodim marketinško ekipo v podjetju MBILLS. V kolumni razkrivam, kaj je meni pomembno in me je prepričalo, da sem se odločila za delo v start-up okolju. Po drugi strani so vse to tudi dejavniki, ki mi pomagajo, da sem pri svojem delu uspešna, kar prispeva tako k mojemu zadovoljstvu kot tudi k boljšim rezultatom. Lahko spodbudno okolje mladim nudijo le start-up podjetja?
Pripadniki generacije Y (oziroma milenijci) naj bi bili brez delovnih navad in discipline, uporniški, nevljudni, zahtevni, pravil in avtoritete naj ne bi upoštevali. Po drugi strani pa naj bi bili tudi optimistični, sposobni, ustvarjalni, strpni, učinkoviti, odprti za nove izzive in zmožni početi več stvari hkrati.
Ne maram pretiranega posploševanja lastnosti posameznih generacij, saj verjamem, da so značilnosti posameznika precej bolj odvisne od marsičesa drugega kot samo od starosti (in tako kažejo tudi številne psihološke raziskave!). Kljub temu je dejstvo, da so mladi, ki počasi vstopajo v podjetja, drugačni od generacij, ki so danes v delovnih okoljih zastopane v večini. Zaradi tega so za marsikaterega kadrovika ali direktorja v podjetjih, ki iščejo sveže ambiciozne nove zaposlene, prava uganka. Sprašujejo se, kako jih privabiti v podjetje, kako delati z njimi, kako jih motivirati, kako jih zadržati ter kako jim nuditi spodbudno delovno okolje. V nadaljevanju naštevam sedem nasvetov, kaj mladim ponuditi, da boste z njimi dobro sodelovali.
- Vzpostavite mentorsko povezavo in jim nudite povratne informacije. Kako načrtovati aktivnosti, kako voditi ekipo, kako organizirati in analizirati delo – vse to so področja, na katerih mi kot mladi zaposleni izjemno koristi nasvet, komentar ali ideja starejšega, izkušenejšega nadrejenega. Zavedanje, da se lahko vedno na nekoga obrneš in veš, da ti bo stal ob strani, je neprecenljivo. Poleg tega sama izjemen pomen pripisujem konkretnim, rednim, jasnim, specifičnim in konstruktivnim povratnim informacijam. Vedno si želim slišati mnenje in komentarje sodelavcev – le tako lahko rastem in napredujem ter ustvarjam vedno boljše vsebine.
- Omogočite jim pridobivanje novega znanja. Dodatno izobraževanje, zanimiva delavnica, strokovno predavanje, poučna konferenca ali mednarodni kongres – v našem podjetju so mi vrata v svet novega znanja vedno na široko odprta. In to izjemno cenim! Glede na to, da sem psihologinja, ob začetku dela na področju marketinga nisem imela prav veliko strokovnih znanj s tega področja. Javno nastopanje, vodenje ekipe in sestankov, odnosi s poslovnimi partnerji – to mi je psihologija zagotovo dala. A potrebnega je bilo kar nekaj truda, da sem osvojila znanja, ki so specifična za marketing in poslovni svet. Kako pa naj mladi kdaj postanejo bolj izkušeni, če jim ne omogočimo aktivnosti v tej smeri?
- Predajte jim pomembne naloge in odgovornosti. Po mojem mnenju je najbolje, da so naloge in odgovornosti, ki jih nekdo opravlja, prilagojene glede na sposobnosti, želje, pretekle rezultate in izkušnje posameznika. Vsekakor naj starost ne bo glavni dejavnik, ki določa, ali bo nekdo opravljal le »operativne« delovne naloge, ali pa bo sprejemal pomembne odločitve. Pogosto se znajdem pred odgovornimi odločitvami, ki imajo pomemben vpliv na naše podjetje. Verjemite mi, da sem takrat nadvse pozorna, premišljena in dobro pretehtam vse možne izide, do katerih lahko pride. Sprejeti odločitev in nato stati za njo ter sprejeti posledice – naj bodo to odlični rezultati ali negativni učinki, je vrlina, ki se jo je potrebno naučiti. Na pritisk in stres, ki ga to prinaša, se je treba navaditi. Drugače kot tako, da se pogosto znajdeš v takih situacijah, ne gre. Razumljivo je, da v zagonskih podjetjih mladi hitreje prevzamejo bolj zahtevne položaje in zadolžitve, saj je število zaposlenih v tej vrsti podjetij, po navadi majhno. Verjamem pa, da so lahko tudi v večjih podjetjih mladi odgovorni in zadolženi za specifično področje, na katerem pridobivajo podobne izkušnje, kot jih jaz v MBILLS.
- Dajte jim možnost sprejemanja odločitev. Pogosto slišim stavek: »To je moj nasvet, odločitev pa je tvoja.« Kako se vam sliši to v nasprotju z: »Jaz tako hočem. Naredi tako, kot sem rekel.«? Zaupati mlademu zaposlenemu do te mere, da je odločanje (tudi o pomembnih stvareh!) v njegovi domeni, je za razvoj njegove samostojnosti in občutka odgovornosti, vsekakor ključno. Vse odločitve ne bodo najboljše. Vse delovne naloge ne bodo opravljene popolno. Na nevsiljiv način odpreti mlademu nova obzorja – to je tisto pravo. Verjemite mi, da bodo mladi raje sprejeli nasvet kot pa ukaz. Nasvet se lahko spremeni v pogovor, razpravo in skupno iskanje optimalne možnosti, ukaz pa v nezadovoljno izvajanje naročenih aktivnosti. Kaj je bolj učinkovito, če na koncu želimo dobro podjetju, je jasen.
- Omogočite jim fleksibilen delovni čas. Je prisotnost v službi od 8. do 16. ure kakršenkoli pokazatelj produktivnosti, kvalitete ali obsega dela? Sama menim, da je odgovor preprost – in to je jasen in odločen »ne«! V start-up okolju se pogosteje kot v drugih podjetjih zgodi, da je delovni čas fleksibilen. Menim, da je marsikateremu mlademu to pisano na kožo. Nikakor ne pomeni, da dela manj ali slabše – le v drugem času, kot bi bilo običajno. Ne morem se odločiti, ali bom odlično idejo za novo marketinško akcijo dobila pod tušem, na nedeljskem izletu ali ob 8. uri v pisarni. Svoje delo (ki mu redko pravim služba, saj je zame veliko več kot le dolžnost) doživljam kot zelo pomemben del mojega življenja, zato se z zasebnostjo in prostim časom pogosto prepleta. Zato zame snemanje promocijskega videa v nedeljo ni problem, pogosto se zgodi, da delam tudi zvečer (tudi sedaj, ko pišem tale članek, je ura skoraj polnoči), zato pa včasih med tednom rada dlje spim in pridem v pisarno kasneje kot večina v bolj tradicionalnih delovnih okoljih.
- Vključite jih v podjetje in delite pomembne informacije z njimi. Vsak ponedeljek dan začnem z rednim sestankom z lastnikom našega podjetja. To je zame pomembno, saj dodatno osmisli in usmerja moje delo. Po navadi se pogovor vrti okoli strateških tem, vizije podjetja, razvoja produkta in podobnega. Tako imam na voljo vse potrebne informacije za moje delo. Uspeh našega podjetja je namreč tesno povezan z uspehom marketinških aktivnosti, ki jih načrtujem, izvajam, spremljam, optimiziram in vrednotim. Zato je zame ključno, da vidim poslovanje in produkt »s ptičje perspektive« in da vem, kam želimo. Le tako lahko namreč sprejmem prave odločitve na področju marketinga in tako soustvarjam in pomembno prispevam k uspehu podjetja.
- Dajte mladim priložnost. Ni redko, da na sestanku sedim s člani uprave, direktorji in ključnimi odločevalci velikih slovenskih podjetij. In to je nekaj, kar daje mojemu delu posebno težo. Hvaležna sem, da mi v podjetju zaupajo to vlogo in verjamejo vame. Menim, da je mladim, ki so zmožni in željni opravljanja zahtevnih delovnih nalog, ki so ambiciozni in pripravljeni na vstop v poslovni svet, potrebno le dati priložnost. In potem videti, kako jo izkoristijo, ovrednotiti njihovo delo in se na podlagi tega odločiti, kako naprej. Vsekakor naj to ne bo samoumevno, a posledica vedenj in odnosa, ki ga mladi pokaže. Sama sem svojo priložnost izkoristila – in prepričana sem, da si to želi še marsikdo. Mladi so pripravljeni – le priložnost jim je treba dati!
Podjetje in mlad zaposleni z roko v roki
Si lahko zamislite situacijo, ko z delom, odnosom ali vedenjem mladih niste bili zadovoljni? Ne dvomim, da imate za seboj (vsaj) en tak primer. Menim, da je uspešno sodelovati z drugačnimi sodelavci vedno izziv – pa naj gre za razlike v starosti, kulturi, smeri izobrazbe ali čem drugem. Poleg tega ima vsak kot posameznik in kot pripadnik določene generacije svoje posebnosti – in temu se je potrebno (do določene mere seveda) prilagoditi.
Mladi so bodoči (lahko pa seveda tudi že trenutni) stebri in gonilna sila vašega podjetja. Zato vam na srce polagam, da upoštevate vsaj kakšnega izmed zgornjih nasvetov. Verjemite, to bo koristno tako za ambiciozne mlade talente kot tudi za poslovanje in napredek vašega podjetja.
Večkrat razmišljam o tem, kdo je pravzaprav zaslužen za uspeh mladega zaposlenega v poslovnem okolju. Je to on sam, ki vztrajno išče izzive in daje vse od sebe? Ali je to morda okolje, ki mu omogoča napredek, razvoj in mu da priložnost? Na podlagi lastne izkušnje lahko trdim, da oboje. Podjetje in mlad zaposleni z roko v roki – to je najboljši par!