Veste, da je radovednost ravno tako vznemirljiva kot tablica čokolade, igra tenisa ali vihrava ježa s konjem? Zakaj nam je radovednost tako prijetna? Ko smo radovedni, naše možgane stimulira dopamin, nevrotransmiter, ki deluje na naše notranje sisteme nagrajevanja. Podgane tako zasvoji, da raje pritiskajo na sprožilec za spodbujanje receptorjev dopamina v svojih možganih, kot da bi jedle, pile ali spale. Dopamin je naš lastni notranji hormon nagrade, ki prav tako kot podgane lahko zasvoji tudi človeka.

Če delate z ljudmi na področju učenja, je to čudovita novica, saj kolikor dolgo vam uspe ohranjati njihovo radovednost, toliko časa bo učenje prijetno in si ga bodo želeli še več, znova in znova in znova.

Vaše povabilo na potovanje

Z razumevanjem nekaterih vidikov notranjega delovanja vašega uma, medtem ko obdelujete podatke, se učite, si zapominjate in preizkušate, boste rasli in se razvijali kot strokovnjak za učenje. Z razumevanjem tistega dela nevroznanosti, ki govori o spremembah, ki se dogajajo v človekovih možganih, ko se učimo, lahko oblikujete in zagotavljate veliko bolj učinkovite oblike usposabljanja, učnega okolja, predavanj, vodenja pogovorov ali predstavitev. In morda se celo sami naučite bolj učinkovitega učenja.

Vsi se učimo – to je v naši človeški naravi – če se ne bi učili, ne bi preživeli. Tudi najpreprostejši organizmi se učijo, da jih plenilci v nevarnem okolju ne bi pojedli ali poškodovali. Smo v napredku iz življenja v jamah v našo sedanjo digitalno dobo pridobili navade izobraževanja in usposabljanja, ki bi lahko ustavile učenje na najbolj naraven način? S povečanjem zanimanja in raziskav v nevroznanosti naraščajo tudi očividni dokazi, ki nam lahko pomagajo oblikovati najbolj učinkovita učna okolja, in na nas kot strokovnjakih je, da izkoristimo vsa ta znanja in nove informacije.

Ne glede na to, kako delate, koga usposabljate in kaj poučujete, imate eno skupno stvar – spreminjate možgane, pa če je to vaš namen ali ne.

Verjetno niste polno usposobljeni nevroznanstvenik, čeprav lahko imate, ali pa tudi ne, nekaj znanja iz psihologije, pomnjenja ali pedagoških načel. Verjetno ste tako kot jaz radovedni in odprti za nove ideje, da razvijate svojo prakso in spretnosti.

Nekatere stvari je težje meriti kot druge

Dolgo časa so bili usposabljanje, učenje in izobraževanje revnejši bratje financ, prodaje in poslovanja; pogosto tudi prvi oddelki ali dejavnosti, ki so bili ukinjeni v procesu zmanjševanja stroškov. Čeprav ni nemogoče, je pa notorično težko izmeriti donosnost naložb v izobraževanje, ker še toliko drugih dejavnikov prispeva k boljši učinkovitosti. Tako se včasih trenerji borijo, da bi zagotovili sredstva in prepričali ostale sodelavce, da resno jemljejo njihove storitve. Prepričana sem, da nisem prva trenerka, ki je prišla na delavnico in izvedela, da so enega od udeležencev ali več njih klicali na »nujno operativno zadevo« ali pa: »Preprosto moram skočiti na resnično pomemben sestanek – ne zamerite mi, prosim.« Počutiš se nemočnega, ker očitno vsi v tem okolju vidijo izobraževanje kot »lepo, da je« namesto »potrebno je«.