Bog je naredil po svoji meri človeka, jaz pa podjetje
Čas branja 12 minPrekmursko podjetje Ocean Orchids, vodilni gojitelj orhidej v Srednji in Jugovzhodni Evropi, je konec novembra lani zaznamovalo desetletnico delovanja. V vseh teh letih so prodali deset milijonov orhidej, uspešno prodrli na trge dvanajstih državah Evropske unije, prihodki družbe so leta 2014 presegli šest milijonov evrov, sedem milijonov evrov pa leta 2015, ki je najboljše leto v zgodovini podjetja, ki zaposluje 43 ljudi. Vsi, ki so začeli skupaj s podjetjem, so še danes del ekipe.
Na leto vzgojijo več kot 2 milijona orhidej v 4 hektare velikem rastlinjaku. Tropski vrt vsako leto obišče več deset tisoč obiskovalcev iz Slovenije in tujine. Podjetje, ki je začelo z dvanajstimi zaposlenimi, danes zaposluje 43 sodelavcev. Jasna vizija, trdna volja, znanje, vztrajnost, jasna organizacija dela in procesov, a hkrati neformalnost in človeškost pri vodenju, je tisto, kar dela podjetje uspešno na mednarodni ravni kljub številnim oviram, ki mu jih postavlja specifika dejavnosti in slovensko okolje.
Razvoj podjetja in specifičnost dejavnosti
Da orhideja zraste do faze, ko se znajde cvetoča na trgovskih policah, potrebuje dvanajst mesecev. In da lahko uspeva sredi Prekmurja tropski posel, ki mu sicer v Evropi vlada Nizozemska, po eni strani konkurenca po drugi pa partnerica podjetja, omogoča več dejavnikov, ki dajejo podjetju konkurenčno prednost. Prekmurje ima več sonca kot Nizozemska in termalno energijo. Hkrati ima Prekmurje boljšo in ekonomsko gledano cenejšo delovno silo. Prednost je tudi transport in s tem pot do kupca; v krogu 500 km okoli Prekmurja je tržišče dovolj veliko, pot do teh trgov pa je krajša in cenejša v primerjavi z Nizozemsko. Letalski prevoz je drag, ladijskega pa orhideja ne preživi, ker traja predolgo.
Razvoj je, tako kot v vseh drugih rastočih podjetjih, tudi pri njih ključnega pomena; predvsem razvoj sort ter sledenje oziroma ustvarjanje trendov. Razvoj sort je osnovna dejavnost razvoja, ki ji sledi tehnika proizvodnje orhidej, pridobili pa so tudi pravico do uporabe patenta za barvanje cvetov orhidej, kar predstavlja pomembno prelomnico v razvoju produkta.
Podjetje Ocean Orchids, katerega ime in zunanja podoba sta simbol nekdanjega Panonskega morja, je bilo ustanovljeno leta 2003. Roman Ferenčak in Tomaž Jevšnik, solastnika podjetja, sta se spoznala med študijem na biotehniški fakulteti. Hortikultura in podjetništvo sta Romana spremljala od otroštva, Tomaža pa navdušenje nad orhidejami. Ferenčak je tudi leta delal za nizozemsko cvetlično zbornico in v rastlinjakih z orhidejami na Nizozemskem. Ambasada Nizozemske je bila tista, ki je s 100.000 evri nepovratnih sredstev subvencionirala oblikovanje poslovnega načrta in ureditev vseh potrebnih dovoljenj za ustanovitev podjetja. Če v tistem času neposredno ni imela nič od vložka, se je Nizozemski investicija povrnila posredno z velikimi obsegi nabave materialov in sadik v letih razvoja podjetja. Podjetje Nograd se je takrat vključilo v projekt z zemljiščem, poleg so bile še banke in naložbena družba Poteza. Od takrat se poslovanje neprestano širi. Gradnjo prvega rastlinjaka velikosti 1,4 ha je podjetje Ocean Orchids končalo leta 2005. Istega leta so kupili tudi prve sadike, jih posadili in čez približno eno leto začeli s prodajo. 25. maja 2006 je podjetje Ocean Orchids slavnostno odprlo svojo investicijo, ki jo je kot častni gost podprl tudi takratni predsednik države dr. Janez Drnovšek. Takrat je bil to pet milijonov evrov vreden projekt, leto prej nagrajen v izboru Najpodjetniška ideja časnika Finance.
Vlagatelje sta lastnika izplačala po treh letih. V letih 2008 in 2009 je podjetje proizvodno površino z začetnih 1,4 povečalo na 3 hektare, leta 2012 pa je z novo investicijo v vrednosti 4,1 milijona evrov pridobilo še dodaten hektar rastlinjaka in razširilo je svoj maloprodajni prostor na lokaciji podjetja Tropski vrt. Septembra leta 2012 je bilo podjetje nominirano za dravsko-pomursko gazelo.
Pogled skozi številke
Finančno gledano je imelo podjetje tako dobre kot tudi slabe čase, ki sovpadajo z njihovimi investicijskimi projekti širjenj proizvodnje in razumevanjem bank narave njihovega posla. Pri pridelavi orhidej je namreč ključnega pomena to, da gre za kapitalsko zahteven produkt, proizvodni ciklus pa traja eno leto, na kar je vezan sorazmerno počasen obrat kapitala. Deset let staro podjetje danes ustvari približno 75 odstotkov prihodkov od prodaje z izvozom. V letu 2014 so izvozili za dobrih 3,7 milijona evrov, v letu 2015 pa za slabih 5 milijonov evrov.
Sicer pa je imela družba leta 2006 2,5 milijona evrov čistih prihodkov od prodaje, leta 2010 3,9 milijona evrov, lani slabih 6 milijonov evrov, 2015 pa po trenutnih ocenah 7,2 milijona evrov, skupno v skupini pa 7,5 milijona evrov.