Organizacijska energija je nevidna sila, s pomočjo katere organizacije dosegajo svoje cilje. Te vselej uresničujemo ljudje s svojim načinom razmišljanja, čutenja ter vedenja.

In ravno to je bistvo organizacijske energije, ki je skupek energij ljudi, ki soustvarjajo življenje v organizaciji. In kaj je lahko za vodje še bolj pomembno kot to, da znajo učinkovito upravljati energijo zaposlenih, ki je hkrati tudi najpomembnejši konkurenčni vir tretjega tisočletja?

Organizacijska energija je sistem za spodbujanje dobre energije v organizacijah in meri energijo zaposlenih za doseganje ciljev organizacije. Namenjen je vsem organizacijam – gospodarskim družbam, organizacijam javnega in državnega sektorja, javno-zasebnim partnerstvom, zavodom, nevladnim organizacijam, pa tudi vsem, ki želijo izboljšati ključne HRM kazalnike poslovanja in dosegati trajnostno rast.

Vsak človek razpolaga z naravno energijo, ki jo vnaša v vsa okolja, v katerih deluje. Vsako okolje (zlasti pa delovno) vselej vpliva na moč in smer te energije.

Prva raziskava organizacijske energije je bila v Sloveniji izvedena leta 2006 in drugič leta 2011. Od leta 2016 pa se izvaja vsako leto. V šestletnem obdobju (od leta 2016 do konca leta 2021) je meritve organizacijske energije opravilo 226 organizacij in 43.804 zaposlenih. Sinhrono se je ob merjenju organizacijske energije razvijala tudi strategija za njeno izboljšanje v smeri večje kakovosti in intenzivnosti. V pričujočem prispevku tako predstavljam temeljne strategije upravljanja z organizacijsko energijo v prerezu razumevanja osnovnega koncepta. To vam bo v veliko pomoč pri oblikovanju konkretnih ukrepov za učinkovito upravljanje organizacijske energije, ki pa so unikatni za vsako organizacijo.

Fenomen organizacijske energije

Vsak človek razpolaga z naravno energijo, ki jo vnaša v vsa okolja, v katerih deluje. Vsako okolje (zlasti pa delovno) vselej vpliva na moč in smer te energije.

Koncept organizacijske energije tako omogoča tudi prepoznati dejavnike, ki omogočajo sproščanje energije v organizaciji. Vsi ljudje s seboj na delo prinesejo svojo naravno energijo, ki jo v večji ali manjši meri sproščajo pri delu. Za sproščanje njihove naravne energije pa mora poskrbeti vodstvo organizacije z omogočanjem dveh dejavnikov:

Povezanost – Kako ljudje vidijo in čutijo povezavo med tem, kaj je pomembno zanje in kaj je pomembno za organizacijo? Kako so njihove vrednote povezane z vrednotami organizacije? Kako so njihovi cilji vpeti v cilje organizacije?

Vsebina dela – Kako ljudje čutijo in doživljajo dejansko delo, ki ga opravljajo?

Večja kot je povezanost med tem, kaj je pomembno za organizacijo in kaj je pomembno za sodelavce osebno in bolj, kot ljudje radi delajo, to kar delajo, intenzivnejše bo sproščanje njihove energije. In obratno, manj kot se ljudje čutijo povezane s cilji organizacije ter manj, kot jim je všeč delo, ki ga opravljajo, manj intenzivno bo sproščanje njihove energije.

Po drugi strani pa ima vodstvo tudi veliko vzvodov, da akumulirano energijo zadrži v organizaciji. K zadrževanju energije pripomore:

Kontekst – Kako močno način delovanja organizacije ter vodstva kot tudi samo fizično okolje podpira prizadevanja ljudi?

Klima – Kako način dela in odnosi med sodelavci ter vodstvom spodbujajo ljudi, da dajo najboljše od sebe? Močnejši kot je kontekst in boljša kot je klima, učinkovitejše bo zadrževanje energije v organizaciji. In obratno, šibkejši kot je kontekst in slabša kot je klima, več energije bo odteklo iz organizacije.

Kaj je lahko za vodje še bolj pomembno kot to, da znajo učinkovito upravljati energijo zaposlenih, ki je hkrati tudi najpomembnejši konkurenčni
vir tretjega tisočletja?

Tok energije zaposlenih, ki teče skozi štiri filtre, se odraža v stanju trenutne organizacijske energije, ki jo nazorno prikazuje matrika štirih različnih energijskih stanj na sliki 1.

Slika 1: Matrika stanj organizacijske energije glede na intenzivnost in kakovost

Vpliv energijskih stanj na organizacijo

Energijska stanja, prikazana na sliki 1, v odvisnosti od kakovosti in intenzivnosti prepoznamo s pomočjo stanj na štirih lestvicah organizacijske energije:

Slika 2: Strategije izhoda organizacije iz energijsko neugodnega stanja.1

Merjenje organizacijske energije

Merjenje organizacijske energije poteka tako, da s pomočjo standardiziranega vprašalnika izmerimo vsa štiri energijska stanja, ki jih nato prevedemo v točkovne vrednosti (pri čemer lahko vsaka vrsta energije doseže največ 100 točk). Razvojna skupina projekta Organizacijska energija je podala naslednja priporočila, ki naj bi odražala optimalno celokupno stanje organizacijske energije:

Koncept organizacijske energije
tako omogoča tudi prepoznati
dejavnike, ki omogočajo
sproščanje energije v organizaciji.

Organizacije, ki dosegajo optimalne ravni organizacijske energije, izrabljajo najmanj 80 % svojega energijskega potenciala in ga usmerjajo v uresničevanje ciljev organizacije. Organizacije, ki so se ujele v stanje udobne inertnosti, izrabijo do 30 % svojih sil, ostalo posrka »spanje na preteklih lovorikah«. Za stanje razjedanja je sicer značilna velika aktivnost, toda v destruktivno smer, kjer organizacije zapravijo do 70 % energije. V stanju ravnodušne inertnosti pa organizacije izrabijo komajda 20 % energije, ostalo pa »požrejo« frustriranost, apatija, zaspanost in pregorelost.1

Energijske pasti

Na področju upravljanja organizacijske energije smo v raziskavah identificirali tudi tri večje energijske pasti, ki jih je treba čim prej prepoznati ter primerno ukrepati.

Past pospeševanja rasti; Predolgo obdobje potisne/vsiljene visoke produktivne energije vodi do povečanega števila dejavnosti in njihovega pospeševanja, zviša cilje uspešnosti, skrajša inovacijske cikle, uvede nove vodstvene in organizacijske sisteme … ta tempo postane »nova normalnost«, ki vodi v kronično preobremenjenost, škodljivi stres in izgorelost. Rezultat pospeševanja v številkah: resignacija se poveča za 50 %, čustvena izčrpanost za 70 %, poveča se energija razjedanja, pri zaposlenih pa je zaznati povečano agresivno vedenje.

Past inertnosti/negibnosti oz. past samozadovoljstva; Nizkoenergijska cona vodi v izgubljene priložnosti zaradi »spanja na lovorikah«. Prepoznati je treba »nevarnosti« in »izzive«, ustvariti je treba zdrav občutek nujnosti in okrepiti samozavest zaposlenih, da se lahko soočijo z nevarnostmi in izzivi. Prepoznati in predstaviti je treba tudi priložnosti.

Vzdrževanje optimalne ravni organizacijske energije je lahko dokaj preprosto, če vodje na vseh ravneh organizacije upoštevajo štiristopenjski model.

Korozijska past; Visoko negativna energija, energija razjedanja oz. korozivna energija deluje v organizaciji destruktivno in razdiralno kot »slon med porcelanom«. Zaradi visoke čustvene vpletenosti naraščajo medosebna agresija, prepiri in notranja rivalstva, kar lahko uniči zaupanje in ogrozi zdravo sodelovanje. Prav zato je izredno pomembno prepoznati prve znake korozijske pasti v organizaciji.

Strategije upravljanja z organizacijsko energijo

Kontinuirano merjenje organizacijske energije nam omogoča pravočasno prepoznavanje energijskih pasti in izbiro pravih strategij za učinkovito upravljanje z organizacijsko energijo. Slika 2 shematično prikazuje strategije izhoda iz energijskih pasti.

»Premagovanje zmaja« je strategija za prehod iz stanja energije udobja v stanje produktivne energije. V stanju pretirane energije udobja in ob hkratnem pomanjkanju produktivne energije organizacije zamujajo pomembne priložnosti, zato ta strategija priporoča, da se definirajo konkretne nevarnosti, ki prežijo na konkurenčnost organizacije ter da se pri zaposlenih ustvari občutek nujnosti. Kajpak mora organizacija pri tej strategiji nameniti tudi posebno pozornost opolnomočenju zaposlenih za upravljanje z (definiranimi) nevarnostmi.

Z merjenjem organizacijske energije prepoznate dejavnike, ki omogočajo sproščanje in zadrževanje energije v organizaciji.

»Osvajanje kraljične« je strategija za prehod iz stanja energije malodušja v stanje produktivne energije. Energija malodušja je najbolj nevarna energija, v tem stanju ljudje ne premorejo moči za spopadanje z dnevnimi izzivi, zato je bistvo te strategije povrnitev upanja v nove priložnosti ter boljšo prihodnost. Pri uporabi te strategije je treba najprej najti »objekt poželenja«, to je cilj, ki je vreden truda in hkrati uresničljiv. Skladno s tem je treba definirati in komunicirati nove priložnost, in skladno s tem spremeniti (redefinirati) tudi vizijo in cilje, morda tudi poslanstvo. Kritična točka uporabe te strategije pa je vsekakor opolnomočenje in opogumljanje ljudi, da posežejo po novih priložnostih.

»Preusmerjanje energije« je strategija za prehod iz stanja energije razjedanja oz. korozivne energije v stanje produktivne energije. Ta strategija zahteva takojšnje prepoznavanje najmanjših znakov energije razjedanja in takojšnje ukrepanje oz. neposredno naslavljanje destruktivnih dogodkov. Priporoča se tudi delitev pozitivnih izkušenj iz bližnje preteklosti kot tudi grajenje močne organizacijske identitete. Organizacijsko identiteto gradimo na trdih temeljih, kot je ustvarjanje kulture zaupanja ter pošteno in transparentno komuniciranje.

»Ohranjanje energije« je strategija za ohranjanje prave mere produktivne energije, ko je ta že dosežena. Ta strategija mora omogočati obdobja regeneracije energije in vzpostavitev močnega in vitalnega sistema upravljanja. Naloga menedžmenta pri tem je krepitev organizacijskih sistemov, kot je kultura organizacije, nadgradnja osnovnih organizacijskih struktur, postavitev dolgoročnejših poslovnih strategij …

Kontinuirano merjenje organizacijske energije nam omogoča pravočasno prepoznavanje energijskih pasti in izbiro pravih strategij za učinkovito upravljanje z organizacijsko energijo.

Model upravljanja organizacijske energije

1. stopnja: Proaktivno merjenje organizacijske energije. Vodja mora najprej razumeti, izmeriti in diagnosticirati energijsko stanje v organizaciji ali oddelku, da pridobi celostno sliko potenciala, ki ga upravlja. Merjenje organizacijske energije in izrabe človeških potencialov se priporoča vsaj enkrat na leto, prav tako tudi primerjava z »benchmarkingom« in najboljšo prakso. Dober vodja meri tudi energijo svojega menedžerskega tima.

2. stopnja: Mobilizacija energije. Vodja lahko uporabi strategije, kot so »premagovanje zmaja« in »osvajanje princese«, pri čemer je zlasti pomembno, da mobilizira energijo okrog temeljnega cilja oziroma prioritet, ki so jasne vsakomur v podjetju. Poskrbeti mora tudi, da zaposleni čutijo, da lahko prispevajo organizaciji in da organizacija računa nanje. Pri uresničevanju vizije pa mora poskrbeti za uravnotežen preplet obveznosti in tudi zaupanja.

Organizacije, ki dosegajo optimalne ravni organizacijske energije, izrabljajo najmanj 80 % svojega energijskega potenciala in ga usmerjajo v uresničevanje ciljev organizacije.

3. stopnja: Odločen boj proti koroziji. Vodja se mora neposredno spopasti z negativnimi in destruktivnimi silami v organizaciji, kar pa je predvsem stvar volje, ne časa. V realnosti mnogo vodij zanika pojav negativne energije. Vodja, ki bije odločen boj proti koroziji, si postavlja vprašanja:

4. stopnja: Upočasnjevanje. Veliko organizacij je žrtev preobremenjenosti. Izgubijo fokus, delujejo na robu zmogljivosti in tonejo v kolektivno izgorevanje. Vprašanja vodij za zagon četrte stopnje so: