Miti in resnice o agilnosti v javni upravi
Čas branja 10 minKo pomislite na javno upravo, verjetno ni ena od prvih asociacij, ki jih imate, agilnost. Bolj pogosto se pojavljajo besede, kot so nepotrebna birokracija, neodzivnost in počasnost, kar je ravno nasprotje od agilnosti. Je agilnost v javni upravi znotraj silosov in strogo hierarhično urejenih organizacij sploh mogoča? In ali je v mitih mogoče tudi kaj resnice?
Večina nas je o agilnosti že vsaj kaj slišala in na čase se zdi, da je agilnost še ena od tistih magičnih, hitrih rešitev. Agilne metode predstavljajo odgovor na nenehne, hitre in nepredvidljive spremembe, ki smo jim priča v zadnjem času na t.i. VUCA in BANI svetu. Agilnost najlažje povzamemo z Agilnim manifestom (slika 1).4
Prednosti agilnosti so dobro znane v zasebnem sektorju, medtem ko v javnem sektorju še vedno prevladuje bolj tradicionalen način dela. Kljub temu tudi javni sektor po vsem svetu v zadnjem času doživlja transformacije, predvsem kot posledico vseh tehnoloških sprememb in hitrega spreminjanja potreb naših strank oziroma uporabnikov javnih storitev.6 Ne nazadnje je treba razumeti tudi, da po 17. uri zaposleni iz javnega sektorja postanejo »navadni« državljani.7 Zato ni vprašanje, če bo javna uprava postala agilna, ampak kdaj in do kolikšne mere.
Uvajanje novosti seveda pogosto naleti na odpore.1 Verjetno so vam dobro znani odzivi, kot so »To se ne da« ali »Mi ne delamo tako«. Odpori proti spremembam so nekaj popolnoma normalnega. Spremembe prinašajo tveganje in z njimi povezane stroške, ki niso samo materialni.2 Pogosto spremembe posegajo v našo identiteto – če spremenim način vedenja, se spremenim tudi jaz. In to seveda ni preprosto. Agilnost je ena od takih sprememb, ki nam povzroči nelagodje, pa čeprav vemo, da je implementacija agilnih metod v naše delo potrebna, če ne celo nujna.
Vsekakor se tudi zaposleni v javni upravi zavedamo, da je čas za spremembe, za drugačen način dela in iščemo različne možnosti za izboljšanje delovanja javne uprave. Pri tem pa ne moremo mimo tega, da o agilnosti v javni upravi kroži kar nekaj mitov.
Mit št. 1: Agilnost v javni upravni ni mogoča
Vsekakor drži, da je tempo inovativnosti in hitrosti na prilagajanje spremembam v javni upravi počasnejši kot v zasebnem sektorju.5 Razlogi za to so različni in kompleksni. Vendar pa to ne pomeni, da agilnost in inovativnost v javni upravi ni mogoča. Projekt Inovativen.si naslavlja ravno ta mit. Glavna cilja projekta sta pilotna uveljavitev inovativnih pristopov z uporabnikom v središču, in večja ozaveščenost ter usposobljenost zaposlenih v javni upravi za uporabo inovativnih metod dela.