Pogovor o duševnem zdravju ni samo stvar otrok in mladostnikov, temveč ima pomemben vpliv tudi na odrasle – vključno z zaposlenimi. UNICEF Slovenija, dobrodelni partner HR&M festivala, bo pred svetovnim dnevom duševnega zdravja na Trg republike v Ljubljani postavil 90 šolskih omaric. Vsaka vsebuje anonimno zgodbo o stiskah otrok in mladostnikov iz Slovenije. Ta simbolična akcija opozarja, da duševne stiske ne smejo ostati skrite – o njih je potrebno spregovoriti. Omarice bodo odprli jutri, 9. oktobra 2024 ob 11. uri, na ogled pa bodo do vključno 11. oktobra 2024.

90 anonimnih zgodb o stiskah so zaupali otroci, mladi, šolski strokovni delavci, psihologi in terapevti. Stiske iz omaric so na ogled na Trgu republike v Ljubljani, do vključno 11. oktobra. Cilj odpiranja omaric in razkrivanja stisk vsem na očeh, je ozaveščati o pomenu duševnega zdravja otrok in mladih ter hkrati spodbuditi odrasle, da s pogovorom z otroki aktivno pripomorejo k lajšanju in odpravljanju duševnih stisk. Včasih je za to dovolj že preprosto vprašanje, kako se počutiš. 

Ena od zgodb iz omaric. Več jih lahko v živo vidite na Trgu republike v Ljubljani med 9. in 11. oktobrom 2024 ali na Unicefovi spletni strani. Foto: www.unicef.si/posnetek zaslona

Za HR strokovnjake je to priložnost, da tudi znotraj delovnih okolij namenijo več pozornosti mentalnemu zdravju. Čeprav kampanja »Stiske iz omaric« cilja na mlajšo populacijo, nas opominja, da so stiske lahko prisotne skozi vsa življenjska obdobja. Vse več raziskav kaže, da se duševne težave pogosto začnejo že zgodaj, vendar se njihov vpliv čuti skozi celotno življenje – vključno na delovnem mestu. Tako je pomembno, da podjetja, kot na primer Novartis, ki je podprl to kampanjo, mentalno zdravje svojih zaposlenih postavljajo v ospredje.

Novartis bo zaposlene ozaveščal o duševnem zdravju otrok

V Novartisu skrb za duševno zdravje predstavlja ključen del strategije za dobro počutje zaposlenih, sodelovanje z UNICEF-om pa je njihove aktivnosti nadgradilo z dodatno vsebino o tem, kako pomemben je pogovor o duševnem zdravju ne glede na starost. 

»Z UNICEF-om smo našli skupni imenovalec v skrbi za duševno zdravje, ki je pomembno v vseh življenjskih obdobjih. S sodelovanjem želimo izpostaviti pomen odkritega pogovora o različnih stiskah, ki mora postati nekaj običajnega. Naj bo svetovni dan duševnega zdravja opomnik vsem nam, da se zavedamo pomena duševnega zdravja in naslovimo morebitne izzive, ki lahko pri tem doletijo nas ali naše najbližje,« je izpostavila Petra Štefanič Anderluh, generalna direktorica Novartisa. V okviru sodelovanja bodo v Novartisu ob podpori UNICEF-a izvedli delavnico ozaveščanja zaposlenih o duševnem zdravju otrok. 

Vloga kadrovikov pri zagotavljanju podpore za duševno zdravje

UNICEF Slovenija s svojo akcijo poudarja, da se polovica vseh duševnih težav razvije do 15. leta starosti, 75 odstotkov pa do 25. leta. Za kadrovike to pomeni, da mnogi mladi zaposleni vstopajo na trg dela že z nekaterimi oblikami duševnih stisk. Ključno je, da se HR oddelki zavedajo te realnosti in ustvarijo okolje, kjer je pogovor o mentalnem zdravju sprejet in spodbujen.

»Z aktivnostmi želimo otroke in mlade spodbuditi, da stisk ne držijo v sebi. Za to pa je potrebno, da pogovor o stiskah postane del normale. Tako otroci kot odrasli se moramo naučiti prepoznati čustva in občutja in jih izraziti, za kar je potrebno okrepiti posameznike in podporno okolje. Ko potrebujemo pomoč, pa mora biti ta na voljo. Za duševno zdravje smo odgovorni vsi. Temo je zato potrebno naslavljati medresorsko in na vseh nivojih, saj se tiče vseh nas,« je povedala Maja Planinc, organizatorka programov zagovorništva na UNICEF-u Slovenija in vodja projekta Kako se počutiš.

Na delovnih mestih je vzpostavitev sistematične podpore za mentalno zdravje vse bolj pomembna. Kampanja "Kako se počutiš?" nas uči, da je za obravnavo duševnih stisk potrebno usposobljeno osebje, ki zna prepoznati prve znake stisk. V podjetjih lahko kadroviki postanejo ključni nosilci te kulture. Z ustreznimi programi, kot so delavnice za zaposlene, vzpostavljajo podporno okolje, kjer se zaposleni počutijo varne in opogumljene, da spregovorijo o svojih težavah.

Kako lahko podjetja prispevajo?

Podjetja, ki aktivno vlagajo v mentalno zdravje svojih zaposlenih, ne le zmanjšujejo stopnjo izgorelosti, temveč dolgoročno ustvarjajo bolj motivirano in produktivno delovno silo. V sodelovanju z UNICEF-om je Novartis organiziral delavnice za ozaveščanje o duševnem zdravju otrok, s čimer se njihove aktivnosti na področju dobrega počutja zaposlenih nadgrajujejo.

Pomembno je, da podjetja razumejo, da duševne težave ne prizadenejo le posameznika, temveč vplivajo tudi na celoten kolektiv. Razvoj takšnih programov in ustvarjanje prostora za pogovor je ključni korak k zdravemu delovnemu okolju. Tako lahko podjetja pomagajo graditi odpornost in čustveno stabilnost zaposlenih, kar prispeva tudi k zmanjšanju absentizma in bolniških odsotnosti.

Česa se lahko kadroviki naučijo od Unicefove akcije?

Akcije, kot je »Stiske iz omaric«, nas opominjajo, da duševne stiske ne smejo ostati skrite, pa naj gre za otroke, mladostnike ali zaposlene. Pogovor o teh temah je ključen tako za otroke kot tudi za odrasle. Kadroviki imajo pomembno vlogo pri ustvarjanju okolij, kjer je skrb za duševno zdravje del vsakdanje prakse, in tako prispevajo k celostnemu zdravju zaposlenih.

Za več informacij o kampanji in o tem, kako začeti pogovor o duševnem zdravju, obiščite spletno stran UNICEF Slovenija.