Učinkovita uporaba metode 360° povratnih informacij pri razvoju vodij
Čas branja 7 minVse več organizacij prepoznava koristnost informacij pridobljenih s pomočjo metode 360° povratnih informacij in številna se odločajo, da v proces razvoja vključijo orodja, ki temeljijo na tej metodi. Vendar pa marsikatero podjetje ne zaznava pozitivnih učinkov. Kaj je torej razlog, da nekaterim ista metoda prinese tako različne učinke?
Povratne informacije 360° so močno ocenjevalno orodje in ga je mogoče uporabiti na številnih področjih razvoja človeških virov. Njegova uporaba lahko koristi vsem v organizaciji, vendar samo, če se podjetje ustrezno pripravi in pravilno izvede postopek pridobivanja in uporabe informacij. V nasprotnem primeru ima lahko tudi negativne vplive. Pri tem je ključnega pomena, kako se bodo pridobljeni rezultati uporabljali in kakšen vpliv ima na vodje.
Kdaj je pravi čas za analizo vodstvenih veščin po metodi 360°
Metoda 360° povratnih informacij je v resnici proces in ne dogodek, za katerega se odločite, da ga »boste preizkusili«. Pri nepremišljenih poizkusih obstaja kar nekaj tveganj, ki lahko povzročijo, da se proces sprevrže v negativno izkušnjo, zato je izredno pomembno, da se podjetja lotijo izvedbe premišljeno in načrtovano.
Najprej mora vodstvo zaznati potrebo po zbranih informacijah in jo tudi mora znati jasno izraziti. Povratne informacije 360° lahko koristijo vsaki organizaciji, kateri vodstvo verjame, da je mogoče uspešnost izboljšati s spremembo oziroma prilagajanjem posameznikovega vedenja. Pogosto je ključni razlog, da vodje ne izkazujejo želenega vedenja to, da se vodje v resnici ne zavedajo, kaj se od njih sploh pričakuje.
Podjetja bodo morda želela razmisliti o naslednjih vprašanjih glede potrebe po uporabi 360° povratnih informacij:
- Ali je vedenje ljudi v organizaciji skladno z vizijo, poslanstvom in vrednotami organizacije?
- Ali se lahko podjetje spoprijema z izzivi prihodnosti, z istimi znanji in vedenji kot v preteklosti?
- Če so za dosego nadaljnjega in prihodnjega uspeha organizacije potrebne spremembe pri vodenju in vodstvu, ali je vsem jasno, kaj morajo narediti drugače in ali so sposobni te spremembe udejanjiti?
- Ali obstaja formalni sistem, kjer ljudje prejemajo informacije o tem, kako drugi zaznavajo njihovo vedenje, veščine in uspešnost?
Naslednji korak je ocena pripravljenosti organizacije, predvsem pa vodij, na vpeljavo procesa. Pripravljenost se nanaša tako na samo izvedbo pridobivanja podatkov s pomočjo metode 360° povratnih informacij kot tudi na pripravljenost uporabiti pridobljene podatke pri načrtovanju ukrepov na področju razvoja vodij in organizacije. Povratne informacije 360° niso »produkt«, ki ga je mogoče zapakirati in dostaviti. Tudi ni »program«, ki se lahko izvede na določen datum. Povratne informacije 360° je proces nenehnega prizadevanja za stalne izboljšave. Preden se proces začne izvajati, je treba:
- Jasno opredeliti, kaj je naš namen in kakšne učinke pričakujemo.
- S preverjanjem trenutnega ozračja ugotoviti, kakšna je pripravljenost zaposlenih, predvsem pa vodij, da pristopijo k procesu iskreno in odkrito.
- Zagotoviti potrebne finančne vire in čas.
- Pripraviti podroben načrt izvedbe, ki obvezno vključuje tudi podroben načrt komunikacije.