V praksi ugotavljam, da v podjetjih pogosto enačijo splošne in specifične kompetence kot jabolka in hruške v en koš, kot priletijo, brez sistema in opredeljenega procesa razvoja. Ker ni jasno, kaj je treba narediti z njimi, kot jabolka in hruške ostanejo v košu in počasi začnejo gniti.

Splošne in specifične kompetence imajo različne karakteristike, zaznavanje primanjkljajev in razvoj enih in drugih mora potekati zelo drugače. Podjetja delajo velikokrat napako, ker jih mečejo v isti koš in vodijo njihov razvoj na enak način.

Pa si poglejmo osnovno razliko med njimi:

Splošne kompetence, ki jih imenujemo tudi ključne ali vedenjske, izvirajo iz osebnostnih in vedenjskih značilnosti, kot so talenti, vrednote, prepričanja, psihične preference in vedenjski vzorci, zato jih ni mogoče razviti v kratkem času. Gre za globlji pogled v sposobnosti človeka, kot so le znanja in veščine. Primer splošnih kompetenc je strateško načrtovanje, analitično mišljenje, samoiniciativnost, komunikativnost ipd. Splošne kompetence so izjemno pomembne v procesu zaposlovanja, v postopku selekcije in izbire. Nujno je, da zaposlimo kandidata, ki ima take splošne kompetence, kot jih zahteva narava dela na delovnem mestu za uspešnost. Če ima kandidat vsaj potencial za določeno kompetenco, kar lahko odkrijemo s testi osebnosti ali s testi psihičnih preferenc, bo lahko kompetenco relativno hitro razvil. Poiskati delavca z ustreznim potencialom za določeno delovno mesto je zmagovalna kombinacija. Splošne kompetence so nepogrešljive tudi pri kariernem razvoju in načrtovanju nasledstev. Rečemo jim »splošne« ker so pomembne na vseh delovnih področjih in na vseh ravneh v podjetju.

Specifične kompetence, ki jim rečemo tudi funkcionalne kompetence ali preprosto veščine ali spretnosti, so pomembne za odlično opravljanje dela na posameznih delovnih področjih. Gre za znanja in veščine, ki so potrebne za uspešno operativno izvedbo dela. Zelo se lahko razlikujejo glede na položaj delovnega mesta in zajemajo vse, od sposobnosti točaja, da zmeša koktajl, sposobnost skladiščnika za upravljanje z viličarjem, sposobnost komercialista za uporabo CRM sistema, do sposobnosti kirurga, da presadi ledvico.

Za specifične kompetence je značilno, da jih lahko relativno hitreje razvijemo od splošnih kompetenc, ki so v večji povezavi z našimi osebnostnimi značilnostmi. Seveda vidimo, da kompleksne specifične kompetence tudi potrebujejo čas za razvoj. Specifične kompetence so izredno pomembne v sodobnem spreminjajočem se poslovnem okolju. Njihov razvoj mora biti agilen. Sposobni moramo biti hitro zaznati njihov primanjkljaj in ustrezno odgovoriti z razvojem.

Zakaj so pomembne tako splošne kompetence kot specifične?

Predstavljajte si start up podjetje za razvoj programske opreme, ki si prizadeva ustvariti novo aplikacijo. Če jo želi razviti, bo podjetje potrebovalo zaposlene s posebnimi znanji in veščinami, kot so obvladovanje različnih programskih jezikov, podatkovnih struktur in algoritmov, postopkov testiranja, operacijskih sistemov ipd. Če te specifične kompetence ne bodo kombinirane s splošnimi kompetencami, je velika verjetnost za klavrn izdelek in neuspeh. Za uspeh bo podjetje potrebovalo tudi zaposlene s sposobnostjo vizije, strateškega mišljenja, razumevanja potreb potencialnih strank, organiziranja virov, vodenja ekipe, upravljanja procesov, učinkovite komunikacije ipd.

Kombinacija splošnih in specifičnih kompetenc posameznika je vrednost, ki jo vsak zaposleni prinaša ekipi. Podjetja morajo upoštevati pomen obeh. Le holističen pogled na kompetentnost bo zagotovil uspeh.

Za agilen razvoj zaposlenih v podjetju je pomembno razumevanje, da moramo ljudi za pozicije izbirati predvsem glede na zahtevane splošne kompetence v kombinaciji s specifičnimi. Številne specifične kompetence, kot so pridobitev določenih certifikatov ali obvladovanje določenih orodij, bodo zaposleni lahko hitro pridobili, medtem ko bodo težko pridobili sposobnost kreativnega reševanja problemov ali motivacijskega vodenja, če za to nimajo potenciala. Potenciali ljudi so zelo različni. Nimamo in ne moremo imeti vsi vsega, zato nam ravno splošne kompetence in delovna mesta, opremljena z njimi, pomagajo postaviti prave ljudi na prava delovna mesta.

Na drugi strani pa imajo specifične kompetence ključno vlogo pri agilnem razvoju. Specifične kompetence so tiste, ki se izjemno hitro spreminjajo in je nujno, da ujamemo pravi ritem razvoja. Tu je nepogrešljivo delo vodij, ki skozi proces upravljanja uspešnosti skupaj z vsakim podrejenim ugotavljajo primanjkljaj veščin, postavljajo razvojne cilje ter spremljajo učenje in napredek ljudi v svoji ekipi.

Slika 1: Primer razvrščanja kompetenc