Inovativnost: Kako izbrati pravo inovacijo, ko je vse pomembno?
Čas branja 6 minInovativnost danes ni prednost za podjetje. Je obveza. Nuja. Samoumevnost. Odločevalci v podjetjih pa se tudi zaradi tega znajdejo pred težkimi odločitvami: katero idejo razvijati? Kam usmeriti razvojne vire? Kako se odločiti, ko ni enega pravega odgovora, ampak več različnih vrednosti, ki so si pogosto celo v nasprotju?
Čeprav imamo na voljo več znanja, podatkov in orodij kot kadarkoli prej, nas sodobno okolje sili v odločanje pod vedno večjo negotovostjo in časovnim pritiskom. V takšnih razmerah postaja sposobnost uravnotežene presoje vrednosti ključna kompetenca vodij, inovatorjev in strateških odločevalcev. V tem članku predstavljamo metodo Šest medalj vrednosti in vrednot (Six Value Medals™) dr. Edwarda de Bona: praktično orodje za strukturiran razmislek in odločanje, ki je še posebej uporabno v zgodnjih fazah inovacijskega procesa.
Katero idejo razvijati do inovacije … glede na vrednosti
Podjetja se danes ne morejo več zanašati na stabilno rast obstoječih izdelkov ali storitev. Pritisk digitalizacije, trajnostnih sprememb, novih pričakovanj zaposlenih in kupcev, pa tudi geopolitična in ekonomska nihanja pomenijo, da morajo organizacije neprestano razvijati nekaj novega – in to hitro.
Toda večina podjetij nima neomejenih razvojnih virov. Izbrati morajo, katerim idejam bodo dali prostor in podporo. In ravno tu se začne najtežji del: ocene vrednosti (potencialnih) inovacijskih projektov.
V resnici pri razvoju ne izbiramo (le) med idejami – izbiramo med različnimi vrednostmi in vrednotami:
- Ali naj izberemo okoljsko trajno rešitev, ki ima nižjo kratkoročno donosnost?
- Ali raje projekt, ki bo hitro prišel na trg, a bo povečal kompleksnost za zaposlene?
- Naj podprem produkt, ki krepi ugled podjetja, a je stroškovno zahteven?
Vse to so realne dileme. In večina organizacij jih rešuje preveč intuitivno ali pa po logiki »kar najbolj obeta dobiček«. A v sodobnem svetu to pogosto ni dovolj.
Odločanje v svetu raznolikih vrednosti (in vrednot)
Če nas je pandemija COVID-19 česa naučila, je to gotovo, da različne vrednote – zdravje, gospodarstvo, izobraževanje, družbena povezanost – niso vedno skladne. In da kot družba hitro padamo v skušnjavo, da postavimo eno vrednoto nad druge oz. na njihov račun.
Enako se dogaja v podjetjih. Različni deležniki (vodstvo, zaposleni, investitorji, stranke, lokalno okolje …) imajo različne predstave o tem, kaj pomeni »vrednost«. Ena napaka – denimo spregledana okoljska tveganja ali nezadovoljstvo ekipe – lahko uniči celoten projekt.
Vrednota ni zgolj moralna kategorija, temveč je merilo uspeha: vse, kar podjetje počne, je usmerjeno v ustvarjanje določene vrednosti. Vprašanje je, kakšne in za koga.
Zato je nujno, da se naučimo vrednosti in vrednote prepoznavati, ubesediti in primerjati. Pri tem nam zelo pomaga metoda Šest medalj vrednosti™.
Kaj je metoda Šest medalj vrednosti (in vrednot)™?
Metoda, ki jo je razvil dr. Edward de Bono, izhaja iz preproste ugotovitve: da bi se dobro odločali, moramo najprej videti celotno sliko vrednosti. Metoda nam omogoča, da vsako idejo, projekt ali odločitev ovrednotimo z vidika šestih vrst vrednosti, predstavljenih metaforično kot medalje:
Vsaka medalja zastopa drug vidik vrednosti. Poanta metode je, da se odločamo na podlagi ravnovesja med njimi – ne le na podlagi ene same vrednosti. Res je, običajno se podjetje odloča glede na srebrno medaljo – organizacijo in posledično dobiček, a če gre na račun ostalih vrednosti, recimo kakovosti ali ljudi, tudi dobička ne bo.