Kultura. Za nekatere skorajda brezvezen pojem, za druge vse. Zame osebno je temelj. Brez tega temelja nisem pripravljena z vami graditi hiše. Med drugim zato, ker lahko s kulturo soustvarjaš okolje, kjer se sodelavci zavedajo, da so spremembe resnično edina stalnica in da je na vsakem od nas, da skrbi tako za razvoj sebe kot svoje ekipe. Obenem pa lahko s pomočjo ozaveščanja pomembnosti kulturnih razlik zabeležiš tudi številne »male zmage«, kot denimo to, da pripraviš hard core tehnika do pisanja bloga za 17.000 sodelavcev.

V skupini Telekom Austria (TAG), pod katero znotraj Evrope spada 8 držav (vključno s slovenskim Si.mobilom) in več kot 17.000 sodelavcev, na Dunaju redno gostimo predavatelja Chrisa Fuchsa, ki je strokovnjak s področja upravljanja različnih kultur. Na zadnjem Intercultural treningu za sodelavce skupine TAG sem njemu in njegovi ekipi, sestavljeni iz sodelavcev več držav, ponudila izziv: v naslednjih dneh se intenzivno učite, delite znanje, na koncu pa prosite vsaj enega kolega za iskreno povratno mnenje o tem, kako on gleda na vas. Zakaj? Ker šele tako lahko vidite, kakšna je percepcija drugih in to primerjate s podobo, ki jo imate o sebi. Več povratnih mnenj sem dobila tudi sama in bila iskreno presenečena, da sama sebe vidim nekoliko drugače, bolj zadržano, kot pa me ostali. Še bolj sem bila navdušena, ko sem dobila v roke blog sodelavca iz Makedonije. Jovica je sicer vodja ekipe iz tehničnega sektorja, in tokrat je prvič v življenju na papir v obliki zapisa za vse sodelavce spravil misli o zadnjem treningu s poudarkom na tem, katere lekcije želi deliti z vsemi, saj jih lahko po njegovem vsi živimo in udejanjamo pri vsakdanjem delu.

Si v gneči ali si ti gneča?

Zakaj to pišem? Ker je vse povezano s kulturo. Kultura je tisto, kar ostane, ko vse ostalo izgine oz. ni več na tvojem dosegu roke. Npr.: ko si kot edina Slovenka del korporacije s sedežem v Avstriji, in ti nekatere zadeve enostavno niso blizu ter se z njimi ne moreš v celoti identificirati. In to je OK. Zakaj? Ker kultura in kulturna raznolikost znotraj korporacije, ki zajema Slovenijo, Avstrijo, Belorusijo, Hrvaško, Srbijo, Makedonijo, Liechtenstein in Bolgarijo, temelji na povezovanju skupnih močnih točk, ob hkratnem spoštovanju kulturnih razlik. Ste se kdaj zalotili, kako se v gneči na cesti nervirate zaradi drugih voznikov? Zagotovo. Ste se kdaj vprašali: Am I a part of the traffic jam or am I the traffic jam? Verjetno ne. Poanta: mi vsi sokreiramo kulturo podjetja, družbe – tako kot vsi udeleženci v prometu soustvarjajo gnečo. Koliko se tega zavedamo in prevzemamo (so)odgovornost, je druga stvar. Kultura je sestavljena iz našega jezika, zgodovine, razmišljanja, vrednot, tradicij, obnašanja, tudi iz nepisanih pravil.

Medkulturni treningi

V skupini Telekom Austria smo se tega začeli zavedati že davno. Tudi zato je ena temeljnih usmeritev TAG Business School-a postavljena na Intercultural treningu (medkulturnem treningu, op. u.), ki sodelavcem omogoča, da se v nekaj dneh spoznajo z glavnimi značilnostmi vseh kultur oz. narodov, ki soustvarjajo TAG. Potem, ko smo lani začeli povezovati trge v t. i. organizacijske enote, smo letos omenjeni trening primarno namenili tistim, ki vodijo ekipe iz različnih trgov. Na tem treningu se lahko sodelavci bliže spoznajo drug z drugim, z razlikami med t. i. polikromno in monokromno kulturo, med t. i. buyers culture in sellers culture ipd.

Pripadniki buyers kulture obožujejo nakupovanje, vendar ne marajo, da jim nekdo nekaj prodaja. Na drugi strani pripadniki sellers kulture ne marajo nakupovanja, a radi vidijo, da jim nekdo poskuša nekaj prodati – denimo Američani in Arabci. V prvo kulturo spadamo Slovenci, ki splošno gledano nismo navdušeni nad tem, da nam nekdo na vsiljiv (»pushy«) način prodaja določen produkt ali storitev, bolj naklonjeni smo svetovalcem, ki vzbujajo vtis strokovnosti in kompetentnosti, iščemo stvari, ki »nam bodo pomagale (rešiti določen problem)«. Ko govorimo o sellers culture, je bolj v ospredju prodajanje rešitve, ki bo rešila večino naših problemov, zato nujno potrebujemo določen produkt, ki je ne samo vrhunske kakovosti, ampak je tudi videti fantastično.

Kam spadamo Slovenci?