Ustvarite organizacijo, kjer si ljudje želijo delati
Čas branja 9 minIzkušnje so pomemben del našega življenja, saj nas bogatijo in nam dajejo smisel. Večina ljudi na delovnem mestu preživi kar eno tretjino svojega odraslega življenja, torej so tudi izkušnje na delovnem mestu še kako pomembne. Koliko pozornosti pa namenimo razmisleku o tem, kakšna je izkušnja naših zaposlenih? Najverjetneje premalo. Gotovo je želja vsake organizacije, da bi zaposleni na delo prihajali, ker si to želijo, in ne zato, ker morajo. In kako to doseči? Odgovor je izkušnja zaposlenega.
Hitre spremembe na trgu delovne sile so pripeljale do tega, da morajo organizacije spremeniti pogled na svoje zaposlene. Predpostavka, da zaposleni morajo delati v naši organizaciji, v današnjem času več ne vzdrži. Jacob Morgan izpostavi zanimivo vprašanje, in sicer: če so izkušnje zares ključne za naš obstoj, kaj se zgodi z izkušnjami znotraj organizacije? V današnjem času, kjer vlada digitalizacija, umetna inteligenca, robotizacije, postaja izkušnja zaposlenega bolj pomembna kot kadar koli do zdaj. V središče je treba postaviti ljudi, saj so le ti naša edina konkurenčna prednost, ki je ostale organizacije ne morejo zgolj preslikati.1 V mesecu juliju in avgustu je KPMG izvedel internacionalno študijo, v katero so vključili 1.201 HR strokovnjakov, iz 64 držav. Izmed vprašanih je 50 % povedalo, da verjame, da je izkušnja zaposlenega ključnega pomena za organizacijo, zgolj 25 % vprašanih pa je izkušnjo zaposlenih izpostavilo kot ključno iniciativo za prihodnje leto, ali dve leti.5
Da bi organizacijam uspelo oblikovati odlično izkušnjo zaposlenih, se morajo na samem začetku osredotočiti na razlog njihovega obstoja.
Razvoj koncepta izkušnje zaposlenih
V poslovnem svetu se stvari nenehno razvijajo in spreminjajo, posledično se spreminjajo tudi organizacije. Morgan poudari štiri ključne spremembe, ki so vodile k nastanku koncepta izkušnje zaposlenega. Sprva se je odnos med zaposlenim in delodajalcem osredotočal zgolj na vzajemno korist. Delodajalci so imeli prosto delovno mesto, ljudje pa so morali plačevati račune in so potrebovali delo. Delodajalci so jim ponudili zgolj osnovne stvari, ki so bile potrebne za opravljanje dela (delovna miza in pisalni blok). Sledilo je obdobje produktivnosti, ko so se delodajalci spraševali: »Kaj zaposleni potrebujejo, da bodo svoje delo opravljali bolje in hitreje«. Čez čas pa se je pojavil radikalen koncept, ki je še vedno deležen precejšnje pozornosti – zavzetost. Delodajalci so začeli razmišljati o tem, kako doseči, da bodo njihovi zaposleni zadovoljni in posledično bolje opravljali svoje delo. Po zavzetosti pa se je pojavil koncept izkušnje zaposlenega. Izkušnja zaposlenega je nekaj, kar ustvarja zavzete zaposlene. Poraja se vprašanje, kakšna je razlika med zavzetostjo in izkušnjo zaposlenih? Morgan razliko med omenjenima konceptoma ponazori s preprosto metaforo. Ukrepe, povezane z zavzetostjo, opiše kot kratkoročno injekcijo adrenalina, izkušnjo zaposlenih pa opredeli kot dolgoročno preoblikovanje organizacije.1
Kaj je koncept izkušnje zaposlenega
Kljub temu da vse pogosteje slišimo izraz izkušnja zaposlenih, pojavljajo se celo delovna mesta, ki se osredotočajo izključno na omenjen koncept, pa obstaja še precej nejasnosti, kaj koncept je, in kako je ta videti v praksi.
Izkušnja zaposlenega je postala popularen trend zaradi svoje praktičnosti. Lahko bi jo opisali kot vsakodnevne dogodke, ki zaposlenim veliko pomenijo. Kakovostna izkušnja zaposlenega se osredotoča na izkušnjo zaposlenega vse od prvega stika z njihovo organizacijo – kot kandidata za delovno mesto – pa vse do zadnje prejete plače, ali celo upokojitve. Zavzema celoten cikel življenja zaposlenega.4 Morgan izkušnjo zaposlenega opredeli kot presečišče pričakovanj, potreb in želja zaposlenih ter tega, kako organizacija oblikuje ta pričakovanja, potrebe in želje.1 Izkušnja zaposlenega ni nova in izboljšana HR funkcija, je več kot le to. Je več kot samo pristopi za dobro počutje, kot so brezplačna članarina za fitnes ali mize za ročni nogomet ter prostori za druženje. Seveda lahko izkušnja zaposlenega vključuje omenjene elemente, a v svojem bistvu je strateška iniciativa, ki presega zgolj uživanje na delovnem mestu. Nadalje izkušnja zaposlenega ni enaka blagovni znamki delodajalca, gre za vsakodnevne izkušnje, ki jih organizacija zagotavlja svojim obstoječim zaposlenim.3