Kaj vam pomeni navodilo: »Naredi to čim prej«?
Čas branja 13 minV digitalni dobi je ključnega pomena najti ravnotežje med tehnologijo in človeškim stikom pri komuniciranju s sodelavci. Digitalna transformacija HR prinaša številne prednosti podjetju, vodjem in sodelavcem, a hkrati lahko postavlja izzive, kot je izguba fizičnega stika in zmanjšana empatija.
Izvedeli boste:
Kako doseči učinkovito sodelovanje, obdržati človeški vidik in ohraniti povezanost v digitalnem okolju? Zakaj je treba spremljati zadovoljstvo zaposlenih za prepoznavanje izzivov v komunikaciji?
Kako oblikovati povratno informacijo, da jo bo vsak posameznik interpretiral pravilno?
Vstop v digitalno dobo je nesporno prinesel številne pozitivne spremembe in izboljšave pri upravljanju kadrovskih procesov, na primer učinkovitejše sledenje, večjo preglednost dela, zmanjšanje papirologije. Vendar se pri tem pojavljajo tudi nekateri izzivi, zlasti glede komunikacije s sodelavci.
Vodje se lahko znajdejo v dilemi med enostavnostjo upravljanja in strateško izrabo digitalnih orodij ter pomenom ohranjanja človeškega stika v komunikaciji. V okviru izobraževanj na temo razgovorov, ki sodelavce motivirajo, je s strani vodij bilo izpostavljeno, da se nemalokrat v razgovorih počutijo administratorji, saj se bolj posvečajo vsebini in vnosom v aplikacije kot pa neposrednemu dialogu s sodelavcem, ki sedi poleg njih.
4 komunikacijski izzivi digitalne transformacije HR
- Fizični stik in dialog: kaj nas nauči generacija Z?
Čeprav nas je v zadnjih 50 letih digitalizacija prevzela v veliki meri, se je treba zavedati, da evolucijski proces razvoja človeka ne teče na kratek rok. Tako tudi osnovne človekove potrebe ostajajo enake. Evolucijsko je človek še vedno bitje, ki potrebuje fizični stik in dialog. Dejstvo, da je komunikacija edina nefiziološka dejavnost, ki jo opravljamo vse svoje življenje, kaže na njen izjemni pomen.
Zadnja raziskava, ki jo je opravil Deloitte (2022) o milenijski in Z generaciji je jasno pokazala, da četudi si Z generacija na eni strani želi delati fleksibilno in ima rada tehnologijo ter samostojno delo, na drugi strani izpostavlja željo in potrebo po fizičnem stiku in druženju v živo.
Želja po samostojnem delu tudi ne pomeni, da si ne želijo biti del tima in socialnega druženja. Pomeni le, da osebne dosežke in individualno delo postavljajo pred timske dosežke in timsko delo. Fizičnega stika in komunikacije s sodelavci pa si želijo in ju potrebujejo.
Vsi potrebujemo pohvalo in konstruktivno kritiko, kjer dobimo informacijo o tem, kje in na kakšen način smo lahko boljši.
Zato ne pozabimo, da če se vodje, npr. v času razgovora s sodelavcem ukvarjamo tudi z vnosom podatkov v računalniški sistem, to še ne pomeni, da svojo pozornost namesto sodelavcu namenjamo računalniku. Ves čas moramo biti pozorni na dober pretok energije in dialog. Najbolje bo, če med delom in vnosom podatkov v računalnik, sodelavec in vodja sedita drug ob drugem ali v obliki črke L, tako da med njima ni nobene fizične ovire, kot je npr. računalniški ekran.
Pogled na ekran mora biti omogočen obema hkrati in na enak način. Ves čas naj teče dialog, z odprto govorico telesa in občutkom povezanosti. Poleg vprašanj iz aplikacije naj vodja spodbuja dialog s podvprašanji in aktivno posluša sogovornika.
Aktivno poslušanje pomeni, da sledi, kaj besede sporočajo, poskuša razumeti vsebino in ob tem izraža empatijo. Med dialogom posluša tako, da telo obrača proti sogovorniku, roki odpre, vzdržuje očesni stik, občasno prikima ali ponovi besede, ki jih je izrekel sogovornik.
Še boljši učinek bo dosegel, če bo ob tem zrcalil tudi hitrost govora in glasnost. S tem se povečuje zaupanje in umirja bolj napete situacije. Poskrbimo tudi, da je naš govor mehek, argumentiran, potrpežljiv in vključuje nasmeh. Kadar smo dobre volje, je naš ton glasu veliko bolj prijeten.
Digitalna orodja naj služijo kot podpora za boljšo organizacijo, sledenje procesov in pridobivanje dodatnih informacij, ki bodo močan kanal HR oddelku in vodstvu, nikakor pa naj ne postanejo nadomestilo za človeško komunikacijo in gradnjo dobrega stika.
- Tveganja zaradi omejenih empatije, razumevanja in vključenosti
Številne HR aplikacije spodbujajo komunikacijo po digitalnih kanalih. Zaradi fleksibilnosti delovnega časa in lokacije dela marsikje tovrstna komunikacija postaja celo prevladujoča ali edina komunikacijska pot. Manj empatični ali bolj introvertirani vodje lahko ta način popolnoma »posvojijo«.
Takšna komunikacija lahko omeji empatijo med vodji in sodelavci. Ljudje komuniciramo na različne načine in imamo v zvezi z osebnim stikom različne želje in potrebe. Zato takšen način ne bo najboljši ali sprejemljiv za vse ljudi ali vsaj ne za večino. Še več. Posledica tega je lahko manjša angažiranost zaposlenih in občutek, da vodstvo ne ceni njihovega dela. Krepi lahko občutek odtujenosti in izključenosti, kar posledično vpliva na učinkovitost sodelavcev.
Kompetenco podajanja povratne informacije je treba krepiti, saj gre v času hitrih sprememb za dnevno nalogo vsakega vodje.
Kadar to ni mogoče, se potrudimo, da zagotovimo jasnost in doslednost v sporočilih, brez uporabe dvoumnih misli in besed. Kaj, na primer, vam pomeni navodilo: »Naredi to čim prej«? Je to ta trenutek? Takoj, ko končate to, kar trenutno delate? Takoj, ko boste naredili tisto, za kar sva se dogovorila zjutraj? Je to jutri? Do konca delovnega dne?
Velikokrat se drug na drugega jezimo, ker smo prepričani, da smo se razumeli ali da bi nas nekdo moral razumeti. Zdi se nam, da smo natančno predali informacijo, kaj želimo. Žal razumevanja svojega sporočila nismo preverili, pač pa smo o njem le sklepali na podlagi naših osebnih zemljevidov. Zato - bodimo jasni! Prav vsi vemo, kaj pomeni navodilo: »To potrebujem danes do 11. ure.«